Waarom is een blog belangrijk voor je SEO strategie
Wil je meer bezoekers op je website? Maar heb je niet het budget om dure advertenties te laten plaatsen? Of wil je graag ook op lange termijn zichtbaar blijven in de zoekmachines? Blogs schrijven op je eigen website kunnen ervoor zorgen dat jij wordt gezien als een autoriteit op een bepaald gebied. Google herkent dit en zal je belonen met een hogere plek in de zoekmachines. Hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt, hoe meer bezoekers je zult ontvangen.
Geen tijd om iedere week of maand een blog te plaatsen? Ook dat is geen probleem, iets is beter dan niets. In deze blog vertellen we je waarom blogs belangrijk zijn voor je SEO strategie en hoe je deze blogs makkelijk kunt combineren met de rest van je onderneming.
inhoudsopgave
- De definitie van een blog
- Waarom blogs je kunnen helpen hoger in de zoekresultaten te komen
- – Verse content
- – Autoriteit
- – Interne links
- – Topic clusters en SEO silo’s
- Een blog is goed voor je SEO strategie omdat:
- Het schrijven van een goede blog
- – Je blogs perfectioneren met hulp
- Tips om je blogs te versterken
- Hoe vaak schrijf je een nieuwe blog?
- In het kort: Waarom is een blog belangrijk voor je SEO strategie?
De definitie van een blog
Een blog is een online artikel, dat inspireert of informeert en regelmatig verschijnt. Blogs zijn bedoeld om lezers iets mee te geven. Dit op allerlei manieren. Als je een blog maakt voor mensen die graag op de racefiets zitten, geef je ze tips mee die ze helpen om langer en sneller te kunnen fietsen. Schrijf je een blog over je vindbaarheid in online zoekmachines, dan ga je vertellen op welke manieren dit allemaal verbeterd kan worden (bijvoorbeeld door het toevoegen van een blog aan je website!).
Waarom blogs je kunnen helpen hoger in de zoekresultaten te komen
Blogs zouden eigenlijk een vast onderdeel van je SEO strategie moeten worden. Door actief te zijn met het schrijven van blogs op je website kun je namelijk hoger in de zoekresultaten komen. Google zal je hierdoor interessanter vinden en doordat je hoger in de zoekresultaten komt te staan, ontvang je ook meer bezoekers op je website. Een blog is dus een, misschien wel dé, manier om bezoekers op je website te krijgen.
Maar waarom zijn blogs hiervoor belangrijk? Dat heeft te maken met verse content, autoriteit, interne links, SEO silo’s en topic clusters.
Verse content
Door met enige regelmaat een nieuwe blog op je website te plaatsen, blijft je website vernieuwend en fris. Het geeft zowel de bezoeker als Google het teken dat er ‘geleefd’ wordt op jouw website en dat is een reden om steeds terug te komen. Voor de bezoekers is dat omdat zij graag nog meer willen lezen over een bepaald onderwerp en voor Google is dat om de aanpassingen op jouw website op te pakken zodat de zoekmachine je beter kan ranken.
Wanneer jij geen aanpassingen op je website doet, dan zal Google na verloop van tijd merken dat er niets verandert op jouw website. Het gevolg hiervan is dat Google minder vaak langskomt om de pagina’s te crawlen. Wanneer je dan wel een keer een aanpassing doet met betrekking tot SEO, zal het veel langer duren voor Google weer een keer langskomt. Hierdoor kan het langer duren voor je naar een hogere positie wordt gezet.
Regelmatig blogs plaatsen zorgt er voor dat je Google in de buurt houdt en dat de zoekmachine vaker langskomt om te kijken of er vernieuwingen zijn.
Autoriteit
Door veel blogs over een bepaald onderwerp te schrijven, herkent de zoekmachine een thema in je site. Wanneer jij veel informatie geeft over een bepaald thema is dat een signaal aan Google dat jij veel verstand hebt over dat onderwerp, waardoor je een autoriteit wordt op dat gebied. Hierdoor gaat je gehele website beter scoren en zullen ook nieuwe pagina’s makkelijker gaan scoren. Om een autoriteit te worden is het belangrijk dat je unieke content hebt, een toegevoegde waarde biedt en je feiten (waar nodig) onderbouwd met betrouwbare bronnen.
Ook voor de bezoeker is het belangrijk als jij autoriteit uitstraalt. Door veel te schrijven over het onderwerp, zien zij jou als autoriteit, waardoor ze meer vertrouwen in jou als bedrijf of ondernemer zullen krijgen en adviezen makkelijker zullen aannemen.
Interne links
Met een interne link verwijs je letterlijk naar een andere pagina en geef je daarmee eigenlijk aan dat daar ook interessante content te vinden is. Iedere pagina op je website heeft een bepaalde waarde en door interne links te gebruiken kun je deze waarde doorgeven. Wanneer een pagina veel interne links ontvangt, dan is dat een signaal dat het om een belangrijke pagina gaat en zal deze dan ook ‘voorrang’ krijgen door Google. Hierdoor kun je de belangrijkste pagina’s van je website meer waarde geven. Een blog is een uitstekende plek om interne links in te verwerken.
De link verwerk je in je tekst op een woord die past bij de pagina waar je heen linkt, dit is je ankertekst. Let hierbij op dat je niet bij iedere link naar een bepaalde pagina dezelfde ankertekst gebruikt. Google kan dit gaan herkennen als over optimalisatie of een onnatuurlijk linkprofiel en dat is niet positief voor je ranking.
Topic clusters en SEO silo’s
Door blogs toe te voegen aan je website kun je je interne linkstructuur verbeteren, waardoor de vindbaarheid van bepaalde pagina’s vergroot wordt. Door links naar andere pagina’s op je website in de blog te verwerken, kun je er namelijk voor zorgen dat zowel de lezer als Google sneller op die pagina terecht komt.
Om hier een bepaalde structuur in aan te brengen en het beste uit je interne verlinking te halen, is het gebruik van SEO silo’s en topic clusters erg aan te raden.
Topic clusters
Het hele idee van een blog, is dat het een combinatie van artikelen is over een of meerdere onderwerpen. Een blog scoort hoger op autoriteit als het omringd is met andere blogs rondom hetzelfde onderwerp. Hierdoor ziet zowel Google als de lezer dat je verstand hebt van het onderwerp en weet waar je over praat. Het zorgt er ook voor dat een bepaald onderwerp van meerdere kanten belicht wordt en de lezer dus niet slechts een kant van het onderwerp te zien krijgt.
Door een onderwerp van meerdere kanten te belichten, krijg je op den duur een verzameling pagina’s op je website die allemaal gaan over een bepaald onderwerp. Dit wordt ook wel een topic cluster genoemd. Een topic cluster bestaat uit:
- Een hoofdonderwerp
- De pillar pagina
- Cluster pagina’s met subonderwerpen
Voor een goede topic cluster is het belangrijk dat er interne links worden geplaatst tussen alle pagina’s van de cluster en dat er hiërarchische URL’s worden aangemaakt. Hierdoor maak je het voor Google duidelijk en zorg je er ook meteen voor dat je bezoekers makkelijker door kunnen klikken.
Voorbeeld van een topic cluster:
SEO silo’s
Het idee van SEO silo’s is dat je niet zomaar willekeurige pagina’s naar elkaar gaat linken, maar dat je hier een bepaalde structuur in aanbrengt. Eerder benoemden we al dat als je een pagina naar een andere pagina linkt, dat je dan een bepaalde waarde (linkjuice) overhevelt naar die pagina. Er zijn verschillende manieren waarop je SEO silo’s kunt gebruiken om waarde te verspreiden over je website:
- Top down recycle: Hierbij link je vanuit de homepage in stappen naar beneden, waarna je de laatste pagina in de lijn weer terug linkt naar de homepage.
- Reverse silo: Hierbij link je van pagina A naar pagina B, maar ook andersom. Zo krijgen alle pagina’s evenveel links.
- Serial silo: Hierbij ga je een bepaalde route langs om te linken, zodat alle pagina’s aan bod komen en een link krijgen.
- Priority silo: Hierbij kies je je belangrijkste pagina’s uit en start je met het uitvoeren van reverse silo. Als alle pagina’s hun links hebben ontvangen, link je nog een aantal keer extra vanuit ‘willekeurige’ pagina’s naar de belangrijkste pagina’s, zodat deze meer waarde krijgen.
- Yolo silo: Hierbij linken alle pagina’s naar alle andere pagina’s en wordt het als het ware een spinnenweb van links.
Wanneer je begint met het creëren van SEO silo’s, dan kun je het beste kiezen voor de reverse silo. Deze silo is makkelijk te volgen en uit te voeren en zorgt voor een goede flow van linkwaarde. Ben je wat meer ervaren, dan zul je waarschijnlijk kiezen voor de priority silo. Hierbij kun je je belangrijkste pagina’s namelijk extra belangrijk maken en dit geeft ook een goede flow van linkwaarde.
Voorbeeld van een SEO silo:
Een blog is goed voor je SEO strategie omdat:
- Je hiermee meer autoriteit creëert op een bepaald onderwerp, zowel voor Google als voor je bezoekers
- Je meer bezoekers trekt door een bredere zichtbaarheid op veel zoektermen
- Verse content meespeelt in het algoritme van Google en je daardoor beter vindbaar wordt
- Je hierdoor een betere interne linkstructuur op je website kunt creëren
- Je hierdoor zoekwoorden kunt verwerken die zich niet lenen voor een product- of categorie pagina, zodat je hier wel op kunt scoren
- Je hierdoor SEO silo’s en topic clusters kunt aanmaken
Het schrijven van een goede blog
Iedereen kan een blog schrijven, dat is één ding wat zeker is. Er zijn dan ook eigenlijk geen excuses om het niet te doen als je graag een blog wilt starten op je website. De kracht zit hem in het ‘maar gewoon’ beginnen met schrijven, dan volgt de rest vanzelf.
De angst voor veel website eigenaars die een blog willen starten is of ze wel genoeg weten over een bepaald onderwerp om er blogs over te schrijven. Deze angst is veelal geheel ongegrond. Als ondernemer weet je namelijk vaak meer dan je denkt, je bent tenslotte niet zomaar in een bepaald vak terecht gekomen. Als je niet weet waar je moet beginnen, maar je wilt wel beginnen met bloggen, dan zijn er een paar dingen die je kunt proberen:
- Leg een bepaald proces uit: Verkoop je een bepaald product? Leg dan uit hoe dat product werkt in de vorm van een stappenplan of instructie.
- Ga de verschillende aspecten van een onderwerp af: Schrijf bijvoorbeeld eerst een blog over wat het product is en waar het voor gebruikt kan worden, vervolgens een aparte blog over de voor- en nadelen en weer een andere blog waarin je het product vergelijkt met een vergelijkbaar product en de verschillen en overeenkomsten benoemt.
- Zoek in Google je onderwerp op en bekijk de ‘mensen vragen ook’: Op al deze vragen kun jij waarschijnlijk antwoord geven en een aparte blog van schrijven. Ook meteen goed voor je autoriteit omdat Google deze vragen blijkbaar graag beantwoord ziet worden.
- Behandel de veelgestelde vragen: Krijg je vaak vragen over een bepaald onderwerp? Een perfect onderwerp voor je nieuwe blog. Zo kun je in de toekomst ook naar die blog verwijzen als iemand de vraag stelt.
Een andere angst van ondernemers is dat als ze alles in een blog uitleggen en ‘prijsgeven’ over hun product of dienst, dat potentiële klanten het dan zelf gaan doen of dat de concurrentie het overneemt. Ook hier hoef je niet bang voor te zijn. Jouw blogs geven lezers juist een teken van jouw kennis en hierdoor gaan ze je sneller als een autoriteit zien. Mocht je concurrentie jouw kennis overnemen, dan hoef je hiervoor alsnog niet bang te zijn. Jij staat hierin immers altijd al een stap voor, omdat de concurrentie enkel jouw kennis overneemt en jij hier veel meer over weet.
Je blogs perfectioneren met hulp
Heb je hulp nodig om je blogs te perfectioneren of wil je meer resultaat uit je blogs halen? Dan kan het helpen om een copywriter of SEO specialist in te schakelen. Jij als ondernemer hebt als geen ander kennis over jouw vak en de copywriter kan je ondersteunen met zijn/haar copywriting kennis. Denk hierbij aan het verwerken van bepaalde copywriting technieken. Door de kennis van beide kanten te bundelen, worden de blogs sterker en worden ze meer gelezen.
Tips om je blogs te versterken
- Maak gebruik van structured data: hierdoor heeft Google extra informatie om jouw blog te tonen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan rich snippets, featured snippets etc.
- Zorg voor rijke content: Voeg afbeeldingen, video’s, links en infographics toe aan je blogs, zodat deze nog interessanter wordt voor Google en de lezer.
- Deel je blogs op social media: Hierdoor neem je zelf al de eerste stap in het creëren van meer bereik. Je blog komt via deze weg bij meer mensen terecht, die door jouw blog te lezen op je website terecht komen.
Hoe vaak schrijf je een nieuwe blog?
Om je blog een beetje relevant te houden, is het belangrijk om met enige regelmaat nieuwe blogs te plaatsen. Hoe vaak je precies een nieuw blog moet schrijven, hangt helemaal af van jouw eigen voorkeur en tijd. Als ondernemer heb je vaak genoeg andere zaken aan je hoofd, waardoor tijd vaak een probleem is. Je moet maar zo denken: ‘iets is beter dan niets’. Je hoeft jezelf niet te verplichten om iedere week of iedere maand een X aantal blogs af te hebben, maar laat er ook niet té veel tijd tussen zitten. Je moet willen voorkomen dat er een jaar tussen de blogs gaat zitten. Bezoekers kunnen dan hun interesse verliezen en Google komt dan ook minder langs, waardoor je wegvalt in de zoekmachine.
In het kort: Waarom is een blog belangrijk voor je SEO strategie?
Een blog is een online artikel, dat inspireert of informeert en regelmatig verschijnt. Blogs zijn bedoeld om lezers iets mee te geven, iets te leren. Daarnaast kunnen blogs ook heel interessant zijn voor je SEO strategie.
Blogs hebben de volgende mogelijkheden/voordelen voor je SEO strategie:
- Je creëert verse content, wat een ranking factor is voor Google
- Je wordt een autoriteit voor Google en de lezer
- Je kunt een betere interne linkstructuur opbouwen
- Je kunt gebruik maken van topic clusters en SEO silo’s
Iedereen kan een blog schrijven. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je niet voldoende kennis over een bepaald onderwerp hebt. Enkele tips om te beginnen met bloggen zijn om te schrijven over:
- Een bepaald proces of stappenplan
- De verschillende aspecten van een onderwerp: definitie, voor- en nadelen, vergelijkbare producten/diensten
- De ‘mensen vragen ook’ onderwerpen in de Google zoekresultaten
- De vragen die je veel krijgt vanuit klanten
Iedere ondernemer heeft gebrek aan tijd naast alle andere taken die hij/zij moet uitvoeren. Je hoeft jezelf dan ook niet te verplichten om iedere week of maand een nieuwe blog te schrijven, ‘iets is beter dan niets’. Probeer te voorkomen dat er een jaar tussenkomt, omdat je dan de kans hebt dat je gaat zakken in de zoekmachines.
Als ondernemer heb je de kennis over het product of dienst dat je verkoopt, maar je hebt misschien niet altijd tijd en zin om blogs te schrijven over het onderwerp. Een copywriter kan hierbij helpen en de blogs voor je schrijven. De copywriter heeft uitgebreide kennis van copywriting technieken en kan jouw blogs nog beter maken. Hierdoor kunnen de krachten gebundeld worden en worden jouw blogs echt een succes voor je SEO strategie.