Zo schrijf je goede SEO-teksten

Leestijd: 5 minuten

Het schrijven van een goede SEO-tekst is belangrijk voor een goede vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Een goede tekst zorgt er dan ook voor dat je meer bezoekers naar je website of webshop haalt. Deze teksten op websites en webshops zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met onderstaand stappenplan ben je verzekerd van een goede SEO-tekst voor jouw website of webshop.

We gaan het in dit artikel hebben over de volgende onderwerpen:

Het schrijven van goede SEO teksten draagt mee aan een betere vindbaarheid van je website.

Stap 1: Voor je begint met schrijven

Voordat je begint met schrijven zijn er enkele vragen die je jezelf dient te stellen:

  • Wat is het doel van je tekst?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe komt je doelgroep bij jouw SEO tekst terecht?

Het doel van de tekst

Het doel van het schrijven van een tekst voor je website of webshop is over het algemeen niet ‘hoog scoren in Google’. Het doel is datgene dat je wilt bereiken met de tekst. Een product of dienst verkopen kan een mooi doel zijn. Je kunt ook als doel hebben ‘meer inschrijvingen op je nieuwsbrief generen’. En wat dacht je van offerteaanvragen. Allemaal doelen welke jij met jouw seo tekst kunt bereiken. Het doel gaat dus over waaróm de lezer de tekst leest en waarom jij hem plaatst. Met het juiste doel voor ogen, kun je straks tijdens het schrijven eenvoudig deelonderwerpen opstellen. Het is belangrijk te weten waarom je schrijft, omdat je zo een goede tekst kunt schrijven. Hoe duidelijker jij jouw doel voor ogen hebt, hoe krachtiger jouw tekst wordt.

De doelgroep

Het is belangrijk om je vooraf te realiseren voor wie je de tekst gaat schrijven. Wie is jouw doelgroep? Je gaat dus de doelgroep in kaart brengen en probeert een antwoord te krijgen op wie de lezer is, wat deze weet, wat hij wil en vindt en wat hij kan. Wanneer je weet wie de doelgroep is, kun je gericht je tekst schrijven. In teksten wordt vaak gemikt op meerdere doelgroepen tegelijk, maar dat betekent algemeen schrijven en dat houdt ook in dat niemand zich echt aangesproken voelt. Wanneer je gericht schrijft voor één bepaalde doelgroep, kun je de aandacht van die doelgroep goed vast houden. Ga je voor meerdere doelgroepen in één tekst, dan kun je geen van beide helemaal tevreden stellen en haken ze uiteindelijk allebei af.

Een aantrekkelijke tekst sluit zich volledig om de lezer heen en dat kan alleen wanneer je slechts één doelgroep voor ogen hebt
Voor je begint met schrijven, moet je goed duidelijkk hebben voor wie je schrijft: je doelgroep.

Waar is de doelgroep naar op zoek?

Je dient je af te vragen hoe de doelgroep bij jouw tekst terechtkomt en waar de doelgroep dus naar op zoek is. Welk probleem hebben ze of ondervinden ze? Welke pijn of frustratie bezorgt het probleem en hoe kun je dit probleem oplossen met jouw tekst? Houd daarnaast ook de eventuele drempels die de doelgroep kan hebben om de dienst of het product aan te schaffen in je achterhoofd en probeer deze te weerleggen in je tekst.

Een voorbeeld:
Persoon X wil graag zwemmen op de momenten die hij kiest. Helaas is het openbare zwembad alleen geopend tijdens bepaalde openingstijden. Dat zorgt voor frustratie, want nu moet hij andere afspraken omzetten om te kunnen zwemmen of hij moet ervoor kiezen om niet te gaan zwemmen. Jij schrijft een tekst over zwembaden aanleggen en verkoopt deze zwembaden. Door zelf een zwembad in de tuin te laten maken, wordt dit probleem opgelost. De persoon kan wanneer hij maar wenst, zwemmen in zijn eigen zwembad. Je schrijft dus een overtuigende tekst waarmee je deze persoon overhaalt om een zwembad te kopen om zijn probleem op te lossen.

Mensen zijn niet op zoek naar een product of dienst maar naar een oplossing voor hun probleem

Stap 2: Hoe doet de concurrentie het?

Over het onderwerp waar jij over gaat schrijven, is waarschijnlijk al veel vaker geschreven en er zijn andere (SEO) teksten die beter scoren in Google. Kijk daarom eens bij de concurrentie. Hoe ziet de top 10 in de zoekmachines eruit? Let daarbij op de volgende zaken:

  • Hoeveel woorden hebben de pagina’s gemiddeld?
  • Welke onderwerpen worden behandeld in de tekst?
  • Wat zijn de sterke punten van de pagina (kaarten, diagrammen, grafieken, afbeeldingen, certificaten, etc.)?
  • Andere opvallende punten?

De bedoeling is natuurlijk dat jij dat veel beter gaat doen. Dat betekent dat jouw tekst ongeveer net zoveel (of meer) woorden moet bevatten als de tekst in de top. Uiteraard dient je tekst hoog in de kwaliteit te blijven en dat betekent dat je niet moet schrijven om te schrijven. Een kwalitatieve tekst met iets minder woorden dan de nummer 1 is beter dan een minder kwalitatieve tekst met meer woorden. Daarnaast kun je alle relevante onderwerpen, zoals deze besproken worden op andere websites, terug laten komen in je tekst. Ook afbeeldingen, kaarten, diagrammen en andere sterke punten van de concurrentie kun jij meenemen op jouw pagina. Belangrijk is wel dat je unieke content op je pagina hebt, dus geen kaarten, diagrammen of afbeeldingen zomaar overnemen. Ga zelf op onderzoek uit, met de fotograaf op pad of maak met de gevonden informatie je eigen grafiek of diagram.

Stap 3: In kaart brengen beïnvloedingsprincipes

Robert Cialdini is in de marketing enorm bekend geworden om zijn overtuigingsprincipes. Deze 7 principes worden dan ook door veel marketeers wereldwijd toegepast en vormen vaak de basis van bijna elke reclamecampagne. Ook wanneer je een goede SEO-tekst wilt schrijven is het belangrijk dat je deze 7 manieren om online te overtuigen in je achterhoofd houdt en kunt invullen voor jouw lezers. Op die manier kun je de lezer over de streep trekken om je uiteindelijke doel te bereiken. Cialdini heeft het over de volgende 7 principes:

  1. Commitment en consistentie
  2. Wederkerigheid
  3. Sympathie
  4. Sociale bewijskracht
  5. Autoriteit
  6. Schaarste
  7. Eenheid

Commitment en consistentie

Commitment en consistentie draait om het feit dat wanneer een persoon een bepaalde beslissing heeft genomen, daar vaak ook consistent aan blijft. Je dient de lezer stapsgewijs enthousiast te maken voor jouw dienst, product of merk en de aandacht vasthouden. Zorg bijvoorbeeld dat iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief en doordat ze trouw willen blijven aan jouw merk, dienst of product, zullen ze eerder overstag gaan en bij jou deze dienst of product afnemen.

Wederkerigheid

Het gezegde ‘Voor wat, hoort wat”, is bij dit beïnvloedingsprincipe van toepassing. Jij deelt als tekstschrijver bijvoorbeeld waardevolle informatie met de lezer, feliciteert diegene met zijn verjaardag of geeft de lezer een andere attentie. Hiermee stimuleer je de welwillendheid van die persoon om iets terug te doen en vergroot je zijn/haar interesse in jouw product of dienst. De lezer heeft het gevoel dat hij/zij wat terug moet doen. Immers, “Voor wat, hoort wat”.

Sympathie

Als tekstschrijver is het belangrijk om sympathie bij je lezer te verkrijgen. Je koopt namelijk sneller iets van een verkoper die je mag, dan van een verkoper waar je direct al een hekel aan hebt, bijvoorbeeld door zijn gladde praatjes. Door enthousiast over je product, dienst, bedrijf of merk te schrijven, wek je sneller sympathie bij je lezer op je sneller wat. Ook klantvriendelijkheid en een aansprekende ‘Over Ons’ pagina zorgen ervoor dat je sympathie opwekt bij je lezers. Zij gunnen jou dan eerder wat, dan een ander bedrijf.

Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht wordt in SEO teksten vaak gebruikt om de lezer te stimuleren tot aankoop van een product of afname van een dienst. Wij mensen hebben namelijk de natuurlijke neiging om te doen, wat we anderen ook zien doen. We zijn op zoek naar bevestiging. Als al honderden mensen je zijn voorgegaan, zal je eerder geneigd zijn om het product aan te schaffen. Reviews en testimonials kun je hier prima voor gebruiken. Door ervaringen van andere klanten te delen, zullen de lezers eerder overstag gaan.

Autoriteit

Mensen kopen liever iets bij iemand die weet waar hij over praat, dan bij een ‘leek’. Door als tekstschrijver hierop in te haken en keurmerken van je bedrijf te beschrijven, te vertellen over gewonnen prijzen en ervaring te benoemen, wordt de lezer eerder overtuigd van de kennis van het bedrijf en zal hij eerder een dienst of product afnemen.

Schaarste

Wanneer een product een beperkte oplage heeft, worden mensen hebberig. Het betekent dat dit product een bepaalde exclusiviteit heeft en dat jij als één van de weinigen de gelukkige eigenaar van dit product kan worden. Ook wanneer er een tijdslimiet aan een product of dienst is verbonden, stijgt de behoefte eraan. Als je dit ombuigt naar de copywriting, betekent dit dat je in de ‘verliestaal’ kunt schrijven. Door juist te benoemen wat de lezer misloopt als hij dit product of deze dienst niet aanschaft, wordt de lezer bang voor de pijn die hij dan gaat voelen en zal hij eerder geneigd zijn tot aanschaf.

Eenheid

Dit principe gaat over de behoefte van mensen ergens bij te horen. Als je bij een bepaalde groep hoort, zal je moeite doen om dit in stand te houden. Ook zal je sneller ‘ja’ tegen een product of dienst zeggen, wanneer een ander uit jouw groep ook dit product of deze dienst gebruikt. Als copywriter kun je hierop inspelen door in te spelen op een gedeelde passie met de lezer. Het is dan ook belangrijk om jouw doelgroep goed te kennen, zodat je jouw doelgroep kunt verleiden om een bepaalde actie uit te voeren.

Stap 4: Starten met schrijven

Voor het schrijven van een goede SEO-tekst kun je verschillende schrijfformules of principes gebruiken. Deze principes en formules zijn overigens op alle teksten toepasbaar en dus niet alleen gericht op de zoekmachine optimalisatie. Welke formule voor jouw tekst het beste werkt, is natuurlijk afhankelijk van je dienst, product of bedrijf. Daarnaast kun je ook de verschillende formules en principes met elkaar combineren. De volgende formules en principes zullen in dit artikel besproken worden:

  • Why-How-What principe (Simon Sinek)
  • AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)
  • PAS (Problem, Agitate, Solve)
  • PASTOR-formule (Problem, Agitate, Solve and story, Transformation or testimonial, Offer, Response)

Start met de ‘Why, How, What’

Om een goede SEO-tekst te schrijven, kun je de Golden Circle van Simon Sinek gebruiken. Deze gouden cirkel gaat uit van het Why-How-What-principe. Door dit principe toe te passen, kun je conversies verhogen en je doelen bereiken. In de Golden Circle van Simon Sinek draait het om het communiceren vanuit de ‘Why’. Vaak communiceren we juist vanuit onze ‘What’ en komt de ‘Why’ pas later aan bod. Wanneer lezers bij jouw tekst terecht komen, hebben ze een probleem. Wat dat probleem exact is, heb je in eerder stadium al onderzocht. In plaats van te vertellen wat je gaat doen (‘What’), geef je juist antwoord op de vraag waarom (‘Why’) jij hem kan helpen. Waarom kan jij hem helpen, hoe doe je dat en met wat? Door je tekst in die volgorde te schrijven, neem je de lezer als het ware bij de hand en houd je hem bij de les. Daar komt bij dat je direct het gedeelte van het brein aanspreekt dat gaat over beslissingen nemen, je onderbewuste wat gaat over gevoel en emoties. Schrijf je vanuit de ‘What’, dan spreek je juist het rationele en analytische gedeelte aan en deze weet vaak wel een bezwaar te bedenken. Door juist op het gevoel van de lezer in te spelen, door met het waarom te beginnen, wordt het onderbewuste aangesproken en beïnvloedt. En dat is juist jouw bedoeling om het doel van de tekst te bereiken.

Start whit the 'Why', de Golden Circle van Simon Sinek.

“Start with the ‘Why’”

Volgens de Golden Circle van Simon Sinek, dien je dus te starten met de ‘Why’. Maar wat houdt dat precies exact voor jou als tekstschrijver in? De ‘Why’, of het waarom, is eigenlijk het doel, je doelstelling, je drijfveer of je geloof. Waarom bestaat jouw bedrijf, organisatie of winkel en waarom doet dit ertoe voor anderen? Winst is bijvoorbeeld geen geldige reden voor het waarom. Dit is een resultaat. Wel enkele voorbeelden van een Why kunnen zijn:
“Wij geloven in mensen die anders denken en dit naleven”, of
“Een gemakkelijker bestaan moet voor iedereen toegankelijk zijn”, of
“Wij willen het dagelijks leven van de mensen zoveel mogelijk verbeteren”.

Hoe ga je dit doen

Nu je de lezer hebt aangesproken op zijn gevoel en hij als het ware sympathie voor jou en je bedrijf heeft gekregen, kun je vertellen hoe je jouw ‘Why’ waar gaat maken. Hoe ga je het waarom realiseren? De “How” is dan ook gericht op het proces van het bedrijf. Waarin onderscheidt jouw bedrijf, organisatie of winkel zich van de concurrentie? Je gaat hier dus in op de Unique Selling Propositions/Points (USP). Een USP geeft snel en eenvoudig antwoord op de belangrijkste vraag die klanten of lezers hebben: “Hoe is dit bedrijf anders dan de rest?”. Je beschrijft de sterke kanten, de unieke voordelen en bovenal de toegevoegde waarde van het bedrijf, de organisatie of de winkel. Voorbeelden van de “How” kunnen zijn:
“Gebruiksvriendelijke producten maken met een schitterend design”, of
“Alledaagse normale producten bijzonder maken met een eigen design”, of
“Belangstelling tonen in het dagelijks leven van mensen”.

Als laatste komt de ‘What’ aan bod

De ‘What’ is het resultaat van de ‘Why’. Wat wordt er eigenlijk gedaan om je doelstelling, je drijfveer of je geloof te bereiken? Deze vraag is eigenlijk het eenvoudigst te beantwoorden. Je weet immers wat jouw bedrijf maakt of welke dienst je verleent. Enkele voorbeelden van de ‘What’ zijn dan ook:
“We maken goede computers”, of
“We produceren alledaagse producten”, of
“We verkopen goed ontworpen en functionele meubels voor een zo laag mogelijke prijs”.

Het AIDA-model

Het AIDA-model is een marketingmodel waarbij vier essentiële stappen aan bod moeten komen:

  1. A – Attention
    Als eerste moet je de aandacht (Attention) van de lezer trekken. Dat kan met een goede slogan, een pakkende titel, een opvallende kleur of een andere opvallende uiting
  2. I – Interest
    Nu je de aandacht hebt, moet je de interesse (Interest) opwekken van de lezer. Dat kan door te schrijven over een probleem waar de lezer zich in herkent, door vragen te stellen, door een connectie met je lezer te maken of door een belofte te doen.
  3. D – Desire
    De derde stap is het omzetten van de interesse in een verlangen (Desire). Hier leg je de basis voor het resultaat dat je met je tekst wilt bereiken. In deze stap moet je een behoefte creëren bij je lezer. Benoem de voordelen van je dienst of product, vertel over de positieve ervaringen van anderen (reviews/testimonials) of creëer schaarste of urgentie.
  4. A – Action
    Nu je lezer overtuigd is, is het tijd om ze te vragen tot actie (Action) over te gaan. Plaats een opvallende contactknop of een link naar je e-mailadres. Zorg ervoor dat de actie kort en krachtig. De lezer hoeft dus maar weinig stappen te ondernemen om tot actie over te gaan.
Het AIDA-model is een marketingsstrategie om klanten over te halen.

PAS-formule

Een ander schrijfmodel waar copywriters zich aan kunnen houden, is de PAS-formule. PAS staat voor Problem-Agitate-Solving. Je benoemt een probleem (Problem) waar je lezer mee kampt, gaat deze vervolgens verergeren (Agitate) en komt ten slotte met een Oplossing (Solve). Deze klassieke formule wordt al jaren gebruikt en is ook voor allerlei soorten teksten te gebruiken. Dus ook voor een goede SEO-tekst kun je deze formule prima gebruiken.

Problem

Als tekstschrijver is het belangrijk dat je jezelf in kunt leven in je lezer. Het draait immers om hem/haar en om zijn/haar probleem. Hoe beter je het probleem begrijpt, hoe beter de tekst die jij op papier zet. Probeer het probleem, de pijn van de lezer, dan ook goed te beschrijven, zodat het lijkt alsof je in het hoofd van de lezer kunt kijken. Ze herkennen het probleem direct en dat is de eerste stap in het onderling vertrouwen.

Agitate

De volgende stap in deze formule, betreft het verergeren van de pijn. Je benadrukt de pijn nog even extra. Laat bijvoorbeeld zien wat er gebeurd wanneer de lezer het probleem laat voor wat het is. Benadruk de nadelige effecten nog even extra en speel in op de emoties van je doelgroep. Ga hierin niet te ver, je wilt de lezer immers niet afschrikken.

Solve

Gelukkig heb jij de oplossing (Solve)! In dit deel van de tekst geef jij aan dat het nog niet allemaal verloren is, maar dat er wel degelijk een oplossing voor het probleem is. Ook hier kun je weer testimonials of reviews van klanten gebruiken om jouw oplossing extra kracht te doen bijstaan.

PASTOR-formule

Een wat uitgebreidere formule dan de AIDA en de PAS, is de PASTOR-formule. Deze is uitermate geschikt voor SEO-teksten en werkt ook goed in sales- of verkoopteksten. PASTOR staat voor:

  • Problem
    Net als bij de PAS-formule, benoem je hier het probleem of de pijn van de doelgroep.
  • Agitate
    Ook hetzelfde als bij de PAS: de pijn verergeren
  • Solve and story
    De oplossing wordt in de vorm van een verhaal gebracht. In dit verhaal is je doelgroep de hoofdrolspeler. Je vertelt hoe het probleem ontstond en hoe het opgelost werd.
  • Transformation or testimonial
    In dit deel van je tekst gebruik je testimonials waarin je de oplossing presenteert in de vorm van een verhaal. Je laat één of meer klanten aan het woord en laat hen vertellen hoe zij het probleem overwonnen hebben en hoe jouw dienst of producten hierbij geholpen heeft.
  • Offer
    In dit deel ga je dieper op je aanbod in. Hierin beschrijf je de opties van je product of dienst, de levertijd, de korting en de voordelen.
  • Response
    Als laatste vertel je kort en krachtig wat je lezers moeten doen om de oplossing voor hun probleem te ontvangen. Je roept hier dus op tot actie.

Stap 5: De tekst nalezen en voorzien van zoekwoorden

Je tekst is geschreven. Voordat je ging schrijven, heb je al nagedacht over het onderwerp, de doelgroep en je hebt de concurrentie bekeken. Door een zoekwoordonderzoek te doen, kun je exact in kaart brengen op welke zoektermen (keywords) rondom dit onderwerp het meest gezocht wordt. Deze keywords dien je terug te laten komen op verschillende plaatsen in je SEO-tekst, denk bijvoorbeeld aan de titel van de tekst, de tussenkoppen en de alinea’s.

Zoekwoorden in de titel van je tekst

De meest voorname plek in je tekst voor je zoekwoord is in de titel van de tekst. Gebruik hiervoor het meest belangrijke zoekwoord. Deze dient in de titel zo ver mogelijk vooraan te staan. De titel dien je dan te voorzien van een H1-tag. Dit is een instrument om aan Google te laten zien waar de inhoud van jouw tekst over gaat. Een goede seo tekst begint dan ook altijd met een H1-tag. Let op, de H1-tag dien je alleen voor de titel te gebruiken. Deze dient dus maar één keer voor te komen in de tekst. De titels van tussenkopjes krijgen een H2, H3 of H4 tag mee.

Keywords in de tussenkoppen

Naast de titel (de H1) kun je ook zoekwoorden gebruiken in de tussenkoppen van je tekst (H2, H3 of H4). Gebruik hiervoor ook variaties van het belangrijkste zoekwoord. Het is niet nodig om in elke tussenkop het zoekwoord terug te laten komen, doe het enkel daar waar het natuurlijk oogt en mogelijk is. Je wilt niet spammen met zoekwoorden, door de tekst te vol te proppen met deze termen (keyword stuffing). Dit kan namelijk leiden tot een penalty van Google en daarnaast gaat het ten koste van de gebruikservaring van je lezer.

Zoekwoorden in de alinea’s van de tekst

Naast de verschillende titels en kopjes, is het ook aan te raden de relevante zoektermen nog een aantal malen voor te laten komen in de tekst. Gebruik de zoekwoorden enkel daar waar het gepast is en let wederom op dat je niet gaat spammen. Gebruik ook variaties van de zoektermen en brede zoektermen. Google is tegenwoordig slim genoeg om zinnen te ontleden en te begrijpen, waardoor ook de semantische variaties goed begrepen worden.

Vergeet vooral niet om je tekst na het verwerken van de zoekwoorden nog eens goed door te lezen. Leest het makkelijk weg, is de seo-tekst begrijpelijk en is de tekst niet teveel volgestopt met keywords?

Stap 6: De SEO-checklist toepassen op je pagina

Je hebt je SEO- tekst geschreven. Nu is het tijd om de tekst te plaatsen op de website en daar je SEO checklist overheen te gooien. Er zijn verschillende onderdelen waaraan de tekst op jouw webpagina aan moet voldoen om te scoren in Google. In de vorige stap heb je zoekwoorden toegevoegd aan de seo-tekst zelf, nu ga je hetzelfde doen voor de webpagina waar je de tekst op plaatst.

Na het schrijven van je SEO tekst, haal je de SEO-checklist eroverheen.

Pagina titel en omschrijving

De belangrijkste plek om te scoren op een zoekwoord in Google, is in de titel van je webpagina. De zogenaamde Title Tag of Meta title dient dan ook je zoekwoord te bevatten. Niet alleen voor Google is dit van belang, ook voor je doelgroep. Wanneer jouw webpagina getoond wordt in Google, wordt de paginatitel en de pagina omschrijving (meta description) weergegeven in Google. Dit is dus het eerste wat je lezers zien wanneer ze jouw tekst tegenkomen in de zoekmachine. Omschrijf dan ook duidelijk wat jouw tekst te bieden heeft en maak hierbij gebruik van jouw zoekwoorden. Zo worden je lezers niet teleurgesteld.

Enkele tips voor het schrijven van een goede meta title

  • Verzin een pakkende titel
  • Zorg dat je titel de inhoud van je pagina dekt
  • Gebruik een vraag als titel
  • Deel in je titel tips, geheimen of technieken
  • Een ideale titel beschikt over maximaal 60 karakters

Enkele tips voor het schrijven van een goede meta description

  • Zorg voor een pakkende tekst
  • Beschrijf de voordelen
  • Treed in details
  • Geef je USP’s weer
  • Gebruik call-to-action woorden, zoals ‘klik’, ‘kies’, ‘kijk’ enz.
  • Een ideale beschrijving beschikt over maximaal 155 karakters

De URL SEO vriendelijk maken

Door de URL (het webadres) van je pagina SEO vriendelijk te maken, weet iedereen direct waar de pagina over gaat. Ook de zoekmachines signaleren dit. Het liefst wil je jouw zoekwoord in de URL terugzien en graag zo ver mogelijk vooraan. Daarnaast moet de URL niet te lang zijn, hoe minder woorden, hoe meer waarde de zoekmachine hecht aan elk afzonderlijk woord. Ook moet je URL niet te ‘diep’ zijn met teveel levels. Google houdt namelijk niet van websites met meer dan drie directory levels. Zorg daarnaast voor een leesbare URL, zonder vreemde leestekens, in kleine letters en vervang spaties door een liggend streepje (-).

Met een SEO-vriendelijke URL weet iedereen, ook Google, direct waar de pagina over gaat.

Breadcrumb of broodkruimelspoor

De breadcrumb of het broodkruimelspoor, toont de weg die jouw lezer heeft afgelegd om op jouw pagina te komen. Dankzij dit spoor kan je lezer ook weer snel terug naar de homepagina of een bovenliggende categorie van de website. Deze breadcrumb bevat ook het meest relevante zoekwoord. Google signaleert ook dit.

De breadcrumb toont de weg die jouw lezer heeft afgelegd om op de pagina te komen.

De afbeeldingen optimaliseren

Je hebt vooraf de concurrentie bekeken en je hebt nu een idee over hoe jouw webpagina eruit dient te zien om hoog te scoren in de zoekmachines. Niet alleen de goede seo-tekst is hiervoor belangrijk, ook de afbeeldingen, grafieken en filmpjes dragen bij aan de positie in Google. Geef de afbeeldingen dan ook een relevante naam, waar je het zoekwoord in verwerkt. Zo geef je een afbeelding bij een tekst over boomverzorging, bijvoorbeeld de naam boomverzorging.jpg. Geef deze afbeelding ook een alt-title en een title mee. In deze titles beschrijf je wat er te zien is op de afbeelding en verwerk je het zoekwoord. Hetzelfde geldt voor andere bronnen die je gebruikt ter ondersteuning van je tekst.

Ten slotte

Met deze berg aan informatie ben je in staat een goede kwalitatieve SEO-tekst te schrijven, waarmee je goed kunt scoren in de zoekmachines. Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie of ben je op zoek naar een SEO-tekstschrijver voor het schrijven van je webteksten? Neem dan contact met ons op. Wij willen er graag voor zorgen dat je met jouw teksten gaat scoren in Google.