De 3 belangrijkste SEO Trends voor 2022

Leestijd: 5 minuten

Het nieuwe jaar kent in de SEO wereld steevast de traditie van het voorspellen van SEO trends. Bij De Haan Media zijn wij vanzelfsprekend dagelijks bezig met de ontwikkelingen op het gebied van SEO. Onze bevindingen delen we graag met jullie, dus zonder verder oponthoud: Dit zijn de belangrijkste SEO trends voor 2022.

Trend 1: Gebruikerservaring

Google hecht in steeds sterkere mate belang aan de gebruikservaring van de bezoeker op een bezochte website. Deze gebruikerservaring begint al in het Google zoekoverzicht waar de potentiële bezoeker verwacht een antwoord te vinden op een zoekvraag.

Om aan de verwachting van de zoeker te voldoen heeft Google allerlei “ranking factoren” ingesteld. In mei 2020 heeft Google officieel een nieuwe ranking-factor aangekondigd die met snelheid en gebruikerservaring te maken heeft, de “Core Web Vitals”.

Google heeft ook laten weten dat de ervaring van de gebruiker belangrijker wordt

De resultaten hiervan worden meegenomen in het algoritme die je positie bepaalt.

Andere vragen die Google stelt om te bepalen of de gebruikerservaring in orde is zijn bijvoorbeeld:

  • Vindt de gebruiker op de website de antwoorden die hij in Google zocht?
  • Blijft de gebruiker langer op de website omdat er meer relevante content op te vinden is?
  • Heeft de gebruiker een soepele ervaring op de site en zijn de Core Web Vitals in orde?
  • Is de webpagina goed bruikbaar op het (mobiele) apparaat waarmee de gebruiker de site bezoekt?

Kan je deze vragen allemaal positief beantwoorden, dan komt dat je Google positie in 2022 zeker ten goede! Hieronder vind je voor elke vraag een toelichting.

Tip: Gebruik een tool zoals google Lighthouse, GTmetrix of Google Mobile friendly test om je website door te lichten!

Relevante content

Het belang van “relevantie” groeit verder door in 2022. Google zoekt naar het meest relevante antwoord op de vraag van de zoekopdracht. Google meet deze relevantie uit de inrichting van de website die de vraag probeert te beantwoorden en de manier waarop de bezoeker gebruik maakt van de website.

Keert de bezoeker na het klikken van een resultaat direct weer terug naar de Google zoekresultaten? Dan is dit bijvoorbeeld een teken dat de website de zoekopdracht niet goed beantwoordt. Het gevonden resultaat is niet relevant en wordt hierdoor in de toekomst mogelijk lager geplaatst.

Dat Google deze relevantie daadwerkelijk belangrijk vindt blijkt uit onderstaande quote van Googles eigen website over de werking van de zoekmachine

Quote: “Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina hetzelfde zoekwoord bevat als je zoekopdracht. Als deze zoekwoorden op de pagina voorkomen of als ze voorkomen in de titel of hoofdtekst, is het waarschijnlijker dat de informatie relevant is. Naast deze eenvoudige zoekwoord-overeenkomst maken we gebruik van verzamelde, geanonimiseerde interactie-gegevens om te beoordelen of zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht. We zetten die gegevens om in signalen die onze machine learning-systemen helpen de relevantie beter in te schatten.”

Bron: https://www.google.com/search/…

Gebruik dus zoekwoorden in je tekst die je product of dienst goed beschrijven, en zoekwoorden die hieraan gerelateerd zijn. Maar pas wel op dat je niet te vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt. Maak gebruik van een passende titel en een bijbehorende URL.Zorg ervoor dat de website die vervolgens bezocht wordt uitnodigt tot lezen en bij voorkeur tot een uitgebreider bezoek.

Tip: Probeer de echte zoekintentie te achterhalen van een zoekopdracht en hier 1 op 1 antwoord op geven zodat je webpagina zo relevant mogelijk is.

Google Core web vitals

De gebruikerservaring wordt ook in 2022 steeds belangrijker voor SEO. Google heeft het afgelopen jaar een drietal Core Web Vitals geïntroduceerd. Dat deze Core Web Vitals van belang zijn blijkt ook uit de regelmaat waarmee Google’s zoekalgoritme expert John Mueller erover tweet.

Twitter

Het gaat, zoals John Mueller al aangeeft om Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Termen die je binnen het SEO optimalisatie werkveld vaker voorbij zult horen komen.

Deze Core Web Vitals hebben gezamenlijk als doel de gebruikerservaring van de bezoeker vloeiender te maken.

Core Web Vitals

Bron: https://web.dev/vitals/

LCP: Largest Contentful Paint De tijd die het kost om het grootste element in de viewport (scherm) in te laden, het liefst beperkt tot maximaal 2.5 seconden. Hierdoor heeft de gebruiker de website vloeiender en sneller zichtbaar in zijn apparaat.

CLS: Cumulative Lay-out Shift In hoeverre content en elementen tijdens het laden verschuiven of verspringen. Wanneer dit gebeurt kan de bezoeker per ongeluk op links klikken wat voor vervelende situaties zou kunnen zorgen.

FID: First Input Delay De hoeveelheid tijd die het kost voordat er met de webpagina interactie plaats kan vinden. Met andere woorden: het moment dat je iets kunt aanklikken. Google vindt een First Input Delay in ordHoe beter de website aan de gestelde verwachtingen voor Core Web Vitals voldoet, hoe beter de Google Posities zullen uitvallen.

Het verbeteren van de Core Web Vitals kan een heel proces zijn maar het belang dat dit wordt aangepakt wordt almaar groter. Zo kan je bijvoorbeeld de afbeeldingsformaten optimaliseren om de LCP te verbeteren. Of de Javascript code onderaan de laadlijst plaatsen om de CLS te verbeteren. Hierover zullen wij snel een uitgebreid blog plaatsen welke je hier kan lezen!

Tip: Gebruik zo min mogelijk javascript en zoveel mogelijk basic HTML en CSS. Hierdoor blijft de site simpeler en de laadtijd korter!

Mobiele geoptimaliseerde website

Mobiele gebruiksvriendelijkheid blijft in 2022 een onverminderd belangrijk aandachtspunt. Het aantal webbezoeken vanuit een mobiel apparaat ligt inmiddels rond de 46 procent volgens broadbandsearch.net.

statistieken

Bron: https://www.broadbandsearch.ne…

Elke website behoort volgens Google snel en vloeiend te reageren, zich goed aan te passen op de kleinere viewport van het gebruikte apparaat en een bijpassende gebruiksvriendelijke UX (Gebruikersinterface) te bevatten.

Om een goed werkende mobiele website te garanderen is het aan te raden al tijdens de bouw van de website extra nadruk te leggen op mobiel. Google analyseert de kwaliteit van de bijbehorende webpagina en de gebruikservaring op mobiel. Dit wordt ook meegenomen in de bepaling van de Google ranking van de desktop versie. Dat neemt niet weg dat de site ook goed op desktop hoort te functioneren.

Heb je wel veel tekst op een pagina, zorg dan dat een eventuele “Call to action” bovenaan staat. Hiernaast komen de eerder besproken Core Web Vitals ook weer om de hoek kijken. Die zijn voor mobiel namelijk zeker niet minder van belang.

Tip: Zet zware Javascript elementen uit voor de mobiele applicatie zodat deze vloeiender laadt zelfs wanneer de verbinding even wat minder goed is.

Trend 2: Featured snippets

Het gebruik van Featured snippets door Google is al enkele jaren in opkomst en zal waarschijnlijk verder toenemen. Google probeert vragen steeds vaker direct in het zoekoverzicht te beantwoorden. Google doet dit door direct een stukje informatie van de antwoordende website te tonen. Een voorbeeld hiervan zie je in de onderstaande afbeelding. Dit heb je vast wel eens gezien!

Google Snippets

Hoe komt jouw website nu tussen deze Featured snippets te staan? Hierbij kan structured data een handje helpen! Ook het schrijven van FAQ-pagina’s en vraag beantwoordende blog content kan, mits van hoog niveau, de kans op een positie in de snippets vergroten!

Tip: Plaats de naam van je bedrijf altijd in de titels van je webpagina’s. Op deze manier val je meer op tussen de snippets!

Passage Ranking / Alinea’s tekst laten ranken

Voorheen bekeek Google enkel de webpagina als geheel, maar met Passage ranking worden individuele stukken tekst belangrijker dan ooit. Deze individuele stukken tekst kunnen door Google gecombineerd worden tot een nieuwe Featured Snippet. Dit kan zelfs een een combinatie van de allereerste en allerlaatste zin van een alinea zijn.

Ook hier geldt dat de zoeker in Google direct in Google het antwoord te zien krijgt. Hierbij zijn de URL en de titel van de webpagina zichtbaar. Om meer bezoekers naar de website te halen is het van belang dat de titel duidelijk opvalt tussen de concurrentie.

Tip: Schrijf kwalitatief goede content met goede koppen waar een duidelijk antwoord op de kijkersvraag wordt gegeven.

Video wordt belangrijker

Video kan de tijd dat mensen op je website blijven langer maken, wat voor Google de relevantie kan vergroten. Ook kan video meer publiek naar je website trekken direct via Google of bijvoorbeeld via Youtube of sites als LinkedIn.

Daarnaast blijft video goed in het geheugen hangen. Video’s hebben daarnaast ook een kans getoond te worden in als Featured Snippets. Hierbij toont Google enkel het fragment dat het antwoord op de zoek-vraag bevat. Met een filmpje val je veel meer op tussen de andere Featured snippets wat een extra voordeel is!

Tip: Plaats het filmpje op meerdere platformen en plaats er altijd een linkje bij naar je website, ook als het filmpje op Youtube gehost is!

Structured data

We verwachten in 2022 een sterke opkomst van zogenaamde “Structured data”. Structured data is een nieuwe methode om Google middels hapklare data duidelijkheid te geven over het onderwerp en de organisatie achter een webpagina. Deze duidelijkheid kan leiden tot een aantal voordelen waaronder:

  • Getoond worden bij de Featured snippets
  • Getoond worden bij de Passage Rankings
  • Boost op Google Shopping
  • Notering op Google mogelijk uitgebreid met extra informatie

Het gebruik van Structured data geeft op zich geen positie-boost, maar biedt dus wel andere methoden om meer gebruikers naar de website te halen!

Op dehaanmedia.nl vindt u binnenkort een uitgebreide uitleg over structured data zodat ook jouw bedrijf Structured data aan de website kan toevoegen.

Tip: Zorg ervoor dat je minimaal je bedrijfsgegevens in de structured data hebt staan zodat je een kans maakt extra groot getoond te worden als bedrijf!

Trend 3: Nog meer kwalitatieve content!

We hadden het eerder over relevante content. Maar het is mogelijk al opgevallen dat de online teksten almaar langer worden. Of je nu onderaan de product of categorie pagina van een webshop kijkt of een willekeurig blog leest, er is steevast een stevige lap tekst te vinden. Dit heeft alles te maken met vindbaarheid.

Google acht meer “kwalitatieve” content een pluspunt in de ranking competitie. De verwachting is dan ook dat de teksten in 2022 almaar uitgebreider en kwalitatiever zullen worden!

Hopelijk hebben deze 3 belangrijkste SEO trends voor 2022 je een idee gegeven van wat er de komende tijd te doen staat om hoger te ranken. En zoals altijd, houd je ogen en oren open want voor je het weet staat de volgende Google Update voor de deur!

Wil je graag weten hoe Google zelf met de kwaliteit van content omgaat? Kijk dan op deze webpagina van Google: https://www.google.com/search/…

Tip: Deel je landings- en webpagina’s goed in met verschillende elementen! Alleen maar een flinke lap tekst kan bezoekers afschrikken.