Hoe kunnen topic clusters jouw SEO verbeteren?

Leestijd: 5 minuten

Het gebruik van topic clusters is een techniek om verschillende artikelen en pagina’s aan elkaar te clusteren, ook wel linken. Door dit te doen wordt het voor Google en een bot duidelijker waar het algehele topic over gaat. Hierdoor krijgt de website waarop dit topic staat meer waarde en autoriteit.

Door gebruik te maken van topic clusters kun je de content op jouw website structureren en zo de aandacht trekken van de zoekmachines.

Inhoudsopgave

Topic clusters kunnen de content op je website structureren.

Wat zijn topic clusters?

Wanneer gebruikers naar iets zoeken op Google, zoeken ze niet met keywords. Ze proberen een probleem op te lossen of een antwoord te zoeken op de vragen die ze hebben. Google wil deze problemen oplossen en vragen beantwoorden, dus hoe zorg je ervoor dat jouw pagina de pagina is die Google laat zien om antwoord te geven op die vragen? Dit doe je door middel van een topic cluster.

Een topic cluster is een verzameling van content rondom een bepaald onderwerp en draagt bij aan de zoekmachine optimalisatie van je website. Het maakt de content op de website duidelijker en logischer, voor zowel de bezoeker als voor Google. Topic clusters bestaan uit een hoofdonderwerp, pillar pagina, cluster pagina’s en interne links tussen alle pagina’s van de cluster.

Waarom zijn topic clusters belangrijk voor SEO?

De cluster pagina’s zorgen ervoor dat de juiste bezoekers op de website komen en leiden deze als het ware naar de pillar pagina, de pagina waar conversie, oftewel aankoop, plaatsvindt. Hoe meer cluster pagina’s er linken naar de hoofdpagina, hoe meer Google je gaat zien als een autoriteit op dat onderwerp. Hierdoor kunnen de pagina’s samen hoger scoren in Google.

Bij SEO draait alles om het hoger scoren in Google en je kunt je dan ook wel indenken dat deze topic clusters hier op deze manier in positieve zin aan bijdragen. Het helpt de organische vindbaarheid te optimaliseren voor jouw doelgroep. Ze zorgen voor:

Gebruikerservaring

Door gerelateerde content op een logische en gestructureerde manier te groeperen, verbeter je de gebruikservaring. Bezoekers kunnen gemakkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben en dieper in een onderwerp duiken als ze dat willen.

Autoriteit

Door een diepgaande pillar page te hebben die wordt ondersteund door gerelateerde subonderwerpen, kan je website worden gezien als een autoriteit over een bepaald onderwerp. Dit kan helpen om hoger te ranken in zoekmachines.

Interne linking

De structuur van topic clusters bevordert interne linking, wat helpt om de link juice (linkwaarde) over je website te verdelen. Hierdoor kunnen belangrijke pagina’s een boost krijgen in de zoekresultaten.

Relevantie

Door content te clusteren rondom centrale thema’s, geef je zoekmachines duidelijke signalen over de onderwerpen waarin je website is gespecialiseerd. Dit kan helpen bij het matchen van je content met relevante zoekopdrachten.

Bijhouden van content

Topic clusters helpen bij het organiseren en categoriseren van je content pagina’s. Het wordt zo gemakkelijker om gaten in je content te identificeren of te zien welke onderwerpen meer diepgang nodig hebben.

Aanpassing aan zoekalgoritmen

Zoekmachines, met name Google, zijn in de loop der jaren flink ontwikkeld. Ze richten zich nu namelijk meer op het begrijpen van de intentie van de gebruiker en het leveren van uitgebreide antwoorden. Door content te organiseren in clusters, speel je in op dit doel en beantwoord je uitgebreid de vragen van gebruikers.

Door tijd, moeite en energie in topic clusters te stoppen zullen de resultaten vanzelf verbeteren.

Hoe creëer je topic clusters?

Wil je aan de slag met topic clusters op je website, dan zijn er enkele stappen die je kunt volgen. Om je een handje op weg te helpen kun je volgens deze stappen aan de slag:

1. De topic bepalen dat relevant is voor jouw website

Het is allereerst belangrijk om te bepalen welke topics voor jouw bedrijf relevant zijn. Over dit onderwerp zou je voldoende content moeten kunnen schrijven én het moet natuurlijk aansluiten bij jouw bedrijf. Je geeft door middel van een overzicht weer wat een bepaald onderwerp inhoudt en wat de deelonderwerpen die je wilt bespreken hiermee te maken hebben.

Hoeveel deelonderwerpen passen er onder de hoofdpagina? Heeft dit onderwerp voldoende zoekvolume? Kan ik de zoekintentie matchen door het pillar topic te targeten? Dit is de reden achter de zoekopdracht van een zoeker. Neem bijvoorbeeld het onderwerp yoga. Het onderwerp moet informatief en breed genoeg zijn om veel subonderwerpen te bevatten. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld yogahoudingen, waaronder een hoop onderwerpen kunnen vallen. Zoek een lijst op met yoga poses en van alle resultaten kun je vervolgens subpagina’s maken.

2. Maak de pillar pagina aan

Je pillar pagina is de pagina in de topic cluster die qua informatie het breedst is. Op deze pagina behandel je het onderwerp compleet, zodat alle stukjes aan bod komen. Het is belangrijk dat de pillar content de lezer informeert en dat deze altijd up-to-date is. Heb je moeite met het bedenken van content voor deze pagina? Ga dan eens na welke vragen mensen kunnen hebben over het onderwerp. Kijk hiervoor naar je eigen veelgestelde vragen, maar ook naar de ‘mensen vragen ook’ in de Google zoekresultaten als je zoekt op het onderwerp. Zorg dat je deze vragen beantwoordt en je bent al een heel stuk op weg.

Je kunt de pillar pagina vergelijken met een short-tail keyword. Het onderwerp waarover je schrijft in je pillar pagina moet het onderwerp zijn waarop je probeert te ranken in de zoekmachine. Dit is belangrijk, omdat het de zoekmachine vertelt waar jouw website over gaat. De pillar pagina moet gerelateerd zijn aan de producten of diensten die jij aanbiedt. Zo hebben wij als De Haan Media bijvoorbeeld pillar pagina in zoekmachine optimalisatie, websites en webshops. Het is belangrijk dat het onderwerp op de pillar pagina zo breed wordt omschreven dat de lezer het onderwerp in één keer zal begrijpen. Focus niet alleen op het verwerken van keywords, maar juist op het beantwoorden van de vraag van de gebruiker en schrijf over topics waarop jij wil ranken. Het belangrijkste is uiteindelijk om waarde te creëren.

De pillar content straalt autoriteit uit omdat het veel brede informatie bevat over een bepaald onderwerp. Daarnaast kan een pillar pagina ook de perfecte plek zijn om mensen tot actie te laten komen. Verwijs de lezer door naar meer verdiepende content (de cluster pagina’s) of stimuleer ze om klant te worden door verschillende call to actions toe te voegen.

Wat betreft content kan er onderscheid worden gemaakt in twee soorten content, namelijk informatieve content en commerciële content. Voorbeelden van informatieve content zijn bijvoorbeeld: hoe kun je het beste je buikspieren trainen? Of wat is de populairste buikspieroefening? Voorbeelden van commerciële content is bijvoorbeeld: Koop hier de beste proteïne poeder of dit is de beste proteine poeder. Het hebben van een logische structuur in jouw content zorgt voor een betere gebruikerservaring voor bezoekers.

3. Bepaal en creëer cluster pagina’s

Op je pillar pagina omschrijf je alles over een bepaald onderwerp, van a tot z. Echter zul je hier nooit alle vragen van je lezer kunnen beantwoorden. De echte diepte kun je op je pillar pagina daarom niet opzoeken, maar hiervoor heb je je cluster pagina’s. Je cluster pagina’s zijn pagina’s die elk over één subonderwerp gaan of één vraag beantwoorden. Het is belangrijk dat dit specifieke onderwerp op deze pagina volledig behandeld wordt. De cluster pagina’s hoeven niet per se heel lang te zijn, als je maar volledig bent qua content en de belangrijkste vragen beantwoord hebt.

  • Meer structuur van de content op je website
  • Een overzichtelijk intern linkprofiel
  • Een eenvoudig indexeerbare website en pagina’s

Wat is dan de relatie tussen de pillar content en de cluster content?

De pillar pagina en de cluster pagina’s vormen samen een soort spinnenweb. De pillar pagina staat hierbij centraal en de cluster pagina’s eromheen. De cluster pagina’s zijn bedoeld om de pillar pagina te ondersteunen en sterker te maken. Dit gebeurt door middel van interne links. Vanuit de pillar pagina wordt naar alle cluster pagina’s gelinkt, maar vanuit alle cluster pagina’s wordt ook weer terug gelinkt naar de pillar pagina.

Stel je hebt een pillar pagina en acht cluster pagina’s. De pillar pagina linkt naar al die acht cluster pagina’s en alle acht cluster pagina’s linken naar de pillar pagina. De cluster pagina’s krijgen dus ieder één link, terwijl de pillar pagina er maar liefst acht krijgt en hierdoor automatisch belangrijker wordt.

Hoe je topic clusters kunt gebruiken voor je SEO strategie

Je pillar pagina is dus vaak een lange pagina met veel brede informatie over een bepaald onderwerp. In je cluster content ga je dieper in op specifieke onderwerpen. Op de pillar pagina focus je je met name op je hoofdonderwerp, wat hier ook meteen je belangrijkste zoekwoord is. Op de cluster pagina’s kun je je meer focussen op de long-tail-zoektermen.

Nadat je de topic cluster hebt aangemaakt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze ook resultaat gaat geven voor jouw zoekmachine optimalisatie. Dit gaat niet volledig vanzelf, en hoewel het aanmaken van de topic cluster al een hele stap in de goede richting is, zul je dit wel moeten monitoren en bijsturen.

Het belangrijkste hiervoor is dat je de resultaten meet van de verschillende pagina’s in je topic cluster, maar ook van je conversies. Wil je je pagina’s extra promoten, doe dit dan via social media. Komen er relevante onderwerpen bij, pas dan je cluster content hier op aan en maak extra cluster pagina’s.

Wat is het verschil tussen SEO silo’s en topic clusters?

Met zowel SEO silo’s als topic clusters kun je bepaalde structuur aanbrengen aan de content op jouw website. De zoekmachine zal door gebruik van SEO silo’s en topic clusters de inhoud beter begrijpen en de pagina’s rangschikken op relevantie. Toch zit er wel degelijk een verschil tussen beide. SEO silo’s zijn echt gericht op het doorgeven van waarde, terwijl topic clusters zich meer richten op het topic, het onderwerp.

Hulp of advies bij het creëren van waardevolle content

Als ondernemer heb je de kennis over het product of dienst dat je verkoopt, maar je hebt misschien niet altijd tijd en zin om blogs te schrijven over het onderwerp. Een copywriter kan hierbij helpen en de blogs voor je schrijven. De copywriter heeft uitgebreide kennis van copywriting technieken en kan jouw content nog waardevoller maken. Hierdoor kunnen de krachten gebundeld worden en worden jouw blogs met behulp van topic clusters echt een succes voor je SEO strategie.

Wij hebben ervaring met bedrijven uit uiteenlopende branches en kunnen je helpen om de contentcreatie van je bedrijf, merk of product naar een hoger plan te tillen. Onze copywriters zorgen voor de juiste content en de SEO-specialist maakt jouw content zichtbaar binnen de zoekmachines. Wil jij ook content op jouw website die écht waardevol is? Neem dan contact met ons op, samen kijken we naar wat we voor jou kunnen betekenen.