Hoe schrijf je de perfecte introductie voor je tekst?

Leestijd: 5 minuten

Een bezoeker blijft gemiddeld maar twee minuten op een pagina. Een wervende intro moet daarom kort, maar wel aansprekend zijn. Hoe zorg je dat je lezers écht warm worden van jouw woorden? Dat jouw introductie ze raakt? En dat je tekst daarom wat oplevert? Wij vertellen je in deze blog hoe je de perfecte introductie schrijft.

Inhoud

  1. 1. Waarom een goed geschreven introductie cruciaal is
  2. 2. Veel gemaakte fouten bij het schrijven van een introductie
  3. 3. Wat moet je dan wel doen?
  4. 4. Stap 1 voor het schrijven van een goede introductie: Weet voor wie je schrijft
  5. 5. Het 3-deuren principe
  6. 6. De 10 stijlmiddelen die je kunt gebruiken in intro’s
  7. 7. Aan de slag met jouw introducties

Waarom een goed geschreven introductie cruciaal is

Een goed geschreven introductie is van onschatbare waarde, omdat het de lezer een glimp geeft van wat ze kunnen verwachten en hen aanzet om verder te lezen. Het moet direct boeien, nieuwsgierig maken en een belofte doen aan de lezer dat hun tijd de moeite waard zal zijn.

De introductie van de tekst is niet alleen het eerste wat de lezer ziet, maar ook het eerste wat hem kan overtuigen om te blijven.

Is jouw introductie niet boeiend of krachtig genoeg, dan lezen mensen niet verder, zo simpel is het. In de wereld van online marketing en content creatie is een sterke introductie als het welkomstbord bij een winkel: het moet uitnodigend zijn, de aandacht trekken en de bezoekers aansporen om verder te gaan.

Is jouw introductie niet krachtig genoeg? Dan haken je bezoekers direct af.

Veel gemaakte fouten bij het schrijven van een introductie

  • Over jezelf beginnen: Wanneer je begint met ‘we’ of ‘wij’, dan ben je aan het schrijven vanuit je eigen behoefte en niet vanuit de behoefte van je lezer.
  • Irrelevante informatie: Wanneer een lezer na het lezen van jouw introductie denkt ‘Leuk voor je! Maar wat moet ik hiermee?’ Dan is je introductie niet goed. Richt de introductie op hetgeen dat de lezer wilt weten en niet op wat jij zelf graag wil vertellen.
  • Te lang en uitgebreid: Wanneer je je complete verhaal al weggeeft in de introductie, dan gaan je lezers niet meer verder lezen. Hou het liever kort en krachtig en spoor je lezers aan om verder te lezen.
Zorg dat je introductie kort maar krachtig is.

Wat moet je dan wel doen?

  • Gebruik maximaal 45 woorden
  • Zorg dat je lezer het verhaal begrijpt zonder verder te lezen
  • Zorg voor herkenning in de eerste zin
  • ‘Fire your biggest gun first’: begin met je sterkste argument
  • Stel de juiste vragen en stimuleer daarmee verbeelding bij de lezer

Stap 1 voor het schrijven van een goede introductie: Weet voor wie je schrijft

Het begrijpen van je doelgroep is een essentiële eerste stap bij het schrijven van een overtuigende introductie voor je tekst. Je doelgroep vormt de kern van je lezerspubliek en hun interesses en behoeften moeten de leidraad zijn voor de manier waarop je je introductie insteekt.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je introductie past bij zijn omgeving. Ga je een hele formele tekst schrijven voor op een website van een accountancybureau? Dan begin je waarschijnlijk niet met een grapje. Schrijf je iets voor een website van een reisbureau? Dan wil je je lezer waarschijnlijk juist meenemen op een reis en zou je de intro meer verhalend in kunnen steken.

Het 3-deuren principe

Het “3 deuren principe” van Merel Roze verwijst naar de volgende drie concepten:

  1. Begin niet met een open deur

    Dit betekent dat je de introductie van je tekst niet moet beginnen met voor de hand liggende of clichématige informatie. Vermijd open deuren zoals algemene uitspraken of onderwerpen waarvan de lezer al weet dat ze veel voorkomen.

  2. Val met de deur in huis

    Hiermee wordt bedoeld dat je direct naar het meest interessante of belangrijke aspect van je verhaal moet gaan. In plaats van langzaam naar het onderwerp toe te werken, begin je meteen met het prikkelen van de nieuwsgierigheid van de lezer door hen te boeien met wat je te bieden hebt.

  3. Zet de deur open naar meer

    Na een krachtige start is het belangrijk om de lezer te laten weten dat er meer waardevolle informatie komt als ze verder lezen. Dit kan worden gedaan door een voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten of door een belofte te doen over wat ze zullen leren of ontdekken in de tekst.

Het 3 deuren principe van Merel Roze

De 10 stijlmiddelen die je kunt gebruiken in intro’s

Veel mensen denken in kaders bij het schrijven van een introductie voor een tekst, maar er zijn juist veel variaties die je kunt toepassen. De 10 stijlmiddelen die we hieronder bespreken kunnen, in de juiste context en voor de juiste doelgroep, je intro extra krachtig en pakkend maken.

1. Detail/Voorbeeld

Bij dit stijlmiddel wordt er gericht op een klein detail van het onderwerp. Je pakt een specifiek iets uit de tekst, meestal iets wat jouw dienst of product bijzonder maakt, en begint hiermee in je eerste zin. Vervolgens vertel je dat je het hier in je blog verder over gaat hebben.

Doordat je begint met een detail van je onderwerp, trigger je mensen om verder te lezen. Het grijpt de lezer direct aan en dat is precies wat je ermee wilt bereiken.

Voorbeeld:
Een weelderige bloemenzee vol kleur in je borderbak zonder dat je zelf met je handen in de aarde hoeft? Laat ons je tuin aanleggen.

2. Vraagstelling

Begin met het stellen van vragen. Dit is een veelgebruikte manier om je intro mee te beginnen, maar deze kan erg krachtig zijn. Belangrijk is dat je de juiste vragen stelt. Vragen waarin je lezer zich herkent en waar hij of zij direct op aanslaat.

Voorbeeld:
Kan jouw tuin wel een opknapbeurt gebruiken? Heb je wel ideeën in je hoofd, maar krijg je het plan niet uitgewerkt? Wij leggen jouw droomtuin aan.

3. Testimonial

Laat je publiek het verhaal vertellen. Begin met een uitspraak van een klant. Uiteraard moet de uitspraak wel echt gedaan zijn en is het hier ook belangrijk om een naam te noemen. Hierdoor maak je meteen gebruik van sociale bewijskracht (één van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini).

Voorbeeld:
‘Onze tuin is nu onze favoriete plek en we zijn blij dat we deze hebben laten aanpakken.’ Jan en Mariëlle uit Hoogeveen waren niet blij met hun tuin en lieten hun tuin aanleggen door ons. Nu genieten ze elke dag van hun prachtige tuin.

4. Actualiteit

Begin met iets dat in het nieuws is geweest en dat betrekking heeft op je onderwerp. Je kunt ook zelf nieuws creëren, maar dan moet je daar wel een onderzoek aan wijden. Het stukje actualiteit kan een haakje zijn naar iets dat jij oplost in de rest van je tekst.

Voorbeeld:
1/3e van de Nederlandse tuinen bestaat uit te veel tegels. Dat terwijl duurzaamheid steeds belangrijker wordt en wateroverlast een veelbesproken onderwerp is. Wil jij van de tegels af in je tuin? Laat je tuin door ons aanleggen.

5. Opinie

Door meteen een standpunt in te nemen en in je eerste zin een stevige stelling te plaatsen, trek je ook direct de aandacht. De lezer kan het helemaal met je eens zijn of juist helemaal oneens. Wat zijn of haar standpunt ook is, ze zullen waarschijnlijk wel verder lezen omdat ze nieuwsgierig zijn wat je er nog meer over te vertellen hebt.

Voorbeeld:
Het verduurzamen van de tuin zou voor iedereen verplicht moeten worden. Ben jij het hiermee eens? Maar heb je zelf nog geen duurzame tuin? Laat je nieuwe tuin door ons aanleggen.

6. Sfeer/ situatie

De sfeerbeschrijving is vaak een goede manier om je intro mee te beginnen. Je neemt je lezer mee in een situatie en maakt vervolgens een haakje naar de dienst/ het product dat jij aanbiedt. Je lezer kan hierdoor al een bepaald beeld vormen en zal sneller geneigd zijn verder te lezen om er meer over te weten.

Voorbeeld:
Na een dag hard werken kom je thuis en geniet je nog even van het avondzonnetje in je prachtige tuin. Je neemt een slok van je glas wijn en aanschouwt de bloemen en planten die in bloei staan en je grasmat die er strak bij ligt.

7. Humor

Humor kan een heel krachtig stijlmiddel zijn om je intro mee te beginnen, mits je het goed doet. Niet iedereen heeft dezelfde humor en daarom is het mogelijk dat je de plank volledig misslaat met jouw goedbedoelde grap.

Voorbeeld:
Ziet u door de bomen het bos niet meer in uw tuin? Dan is het tijd om uw tuin opnieuw aan te laten leggen.

8. Citaat (van een bekend persoon)

Bepaalde uitspraken die iedereen kent, oftewel citaten. Een citaat kan eigenlijk altijd, maar je moet er uiteraard wel één kiezen die past bij jouw onderwerp. Benoem hierbij ook altijd de naam van degene die de uitspraak heeft gedaan om je citaat extra kracht bij te zetten.

Voorbeeld:
‘Een man van woorden en niet van daden is als een tuin vol onkruid.’ zei Percy B. Green. Roep jij al jaren dat je je tuin wilt aanpakken, maar is het er nog steeds niet van gekomen? Laat ons je helpen en de tuin voor je aanleggen.

9. PAS-formule (Problem, Agitate, Solve)

Bij de PAS-formule begin je met een probleem dat herkenbaar is voor je doelgroep (problem). Vervolgens ga je het probleem nog iets erger maken om de nood aan een oplossing hoger te maken (agitate). Daarna kom je met de oplossing (solve). De oplossing is natuurlijk jouw product of dienst.

Doordat je het probleem als het ware uitvergroot, laat je je lezer zien wat de gevolgen zijn als ze niet voor jouw oplossing kiezen. Uiteraard moet je hierbij wel realistisch zijn en echt denken vanuit je lezer.

Voorbeeld:
Word je somber van je tuin en wil je hier iets aan doen? Maar heb je niet de tijd, kennis en kunde om het zelf aan te pakken? Zelf je tuin aanpakken is een flinke uitdaging als je niet beschikt over de juiste kennis en middelen. Wij kunnen je helpen.

10. Andersomliner

De Andersomliner (prolepsis) is een term die bedacht is voor het gebruik van dit stijlmiddel en wordt ook vaak gebruikt in het nieuws. Je roept als het ware eerst een aantal woorden en geeft daarna pas de context. Het roepen van de, meestal belangrijkste, woorden vraagt direct de aandacht van de lezer.

Voorbeeld:
Een duurzame tuin zonder tegels, dat is wat veel mensen willen tegenwoordig. Wil jij jouw tuin ook onder handen nemen? Laat ons jouw nieuwe tuin aanleggen.

Aan de slag met jouw introducties

Nu je weet wat je wel en niet moet doen tijdens het schrijven van je intro’s en je handvatten hebt gekregen in de vorm van de stijlmiddelen, kun je aan de slag met je eigen introducties.

Je introductie SEO proof maken? Zorg dan dat je het belangrijkste zoekwoord van je tekst verwerkt in de intro en deze dikgedrukt maakt.

Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Onze ervaren online marketing specialisten denken hierover graag met je mee.