5 SEO trends van 2024 uitgelicht
Aan het eind van elk jaar zijn de SEO-specialisten onder ons druk in de weer met de trends die het nieuwe jaar gaat brengen. Overal zie je artikelen opduiken met SEO trends en eerlijk is eerlijk, ook wij zijn hier druk mee. Je wilt weten waar Google het nieuwe jaar mee komt en waar de zoekmachines op gaan letten. In dit artikel nemen we je dan ook mee naar 2024 en gaan we 5 trends van dit jaar op het gebied van SEO met je bespreken.
Inhoudsopgave
- 1. De groei van AI
- 2. E∙E∙A∙T
- 3. De lezer staat centraal
- 4. Het begin van de zoekopdracht
- 5. Lokale SEO wordt steeds belangrijker
- 6. Conclusie
1. De groei van AI
AI, Kunstmatige Intelligentie, komt steeds meer op. Ook Google is er al een tijdje druk mee en verwacht wordt dat dit in 2024 nog meer op zal komen. Waar eerst gedacht werd dat AI de werkzaamheden van de Copywriters en SEO-specialisten over zou gaan nemen, blijkt dat AI eerder een onderdeel is geworden van de workflow voor SEO en marketing.
Google Search Generative Experience
Het zoeken, zoals we dat kennen, verandert steeds meer sinds de komst van AI. Zo begreep Google eerder lang niet altijd de betekenis van een zoekopdracht. Zeker met lange zoekopdrachten had Google het moeilijk, maar dankzij AI is het hier een stuk beter in geworden.
Met de komst van de Search Generative Experience (SGE) combineert Google de huidige zoekresultaten met hun generatieve AI-tool: Bard.
Dit zal ook leiden tot een ander soort zoeken van de gebruiker. Waar eerst werd gezocht met korte zoektermen, worden de zoekopdrachten nu steeds langer. De gebruikers van Google realiseren zich dat Google steeds beter omgaat met natuurlijke taal en de hoofd zoektermen worden ingeruild voor lange vraagzinnen.
SGE is veel beter in het begrijpen van complexe zoekopdrachten. Het antwoord op deze complexe zoekopdrachten zal AI-gegenereerd boven de organische zoekresultaten komen te staan in Google Search. Zo ook in het voorbeeld hieronder, waar de zoekopdracht “Wat is beter voor een gezin met kinderen onder de drie jaar en een hond, Bryce Canyon of Arches?” wordt gegeven.
bron: https://blog.google/products/search/ generative-ai-search/
Hoewel het antwoord eigenlijk direct al gegeven wordt in Google, moet Google deze informatie ook ergens vandaan halen. Dat doet het enkel van pagina’s met een hoge kwalitatieve inhoud. Zoals het nu lijkt, zullen er ook geciteerde bronnen in de SGE komen te staan. Daarnaast komen er naast het AI-gegenereerde antwoord op de zoekvraag snippets, waar de gebruiker op kan klikken voor meer informatie.
Uiteraard wil je met jouw website bij die snippets komen te staan. Er is dan ook onderzoek gedaan naar Generative Engine Optimization (GEO). Hieruit blijkt dat drie optimalisatie technieken het beste werken om ervoor te zorgen dat jij met jouw website of pagina getoond wordt in de snippets:
- Betrouwbare bronnen citeren
- Geloofwaardige quotes opnemen
- Relevante statistieken toevoegen
TIP: Staat jouw website lager in de SERP (Zoekresultaten van Google), zorg er dan voor dat je betrouwbare bronnen citeert, geloofwaardige quotes opneemt in je content en vergeet niet om relevante statistieken toe te voegen. Zelfs kleinere partijen op het internet kunnen hiermee scoren in de GEO.
Wanneer je in de AI-snippet terecht wilt komen en hiervoor je tekst wilt optimaliseren, heeft dit één groot voordeel ten opzichte van de reguliere Search. Waar je voor je organische zoekresultaten eigenlijk alleen maar kunt optimaliseren voor één bepaalde zoekterm, kun je door antwoord te geven op verschillende vragen rondom het onderwerp waarover je schrijft, in SGE meerdere keren vertoond worden. Je hoeft hiervoor maar een paar dingen te doen:
- Beantwoord de vragen die gesteld kunnen worden over het onderwerp in jouw blogartikel.
- Je kunt een tussenkopje (header-H2) gebruiken dat overeenkomt met de vraag die gesteld wordt.
- Wees nauwkeurig en beknopt.
TIP: Maak gebruik van powerwords in je metatitle en -description om ervoor te zorgen dat lezers ook echt willen doorklikken naar jouw website.
Wat betekent deze ontwikkeling voor de CTR?
Wat betekent het voor de CTR van je organische zoekresultaten die onder de SGE komen te staan? Het zal je niet verbazen dat de CTR van deze resultaten in de SERP aanzienlijk zullen dalen. Er wordt gedacht aan 30% voor de nummer 1 positie van de organische zoekresultaten:
Kleine kanttekening hierbij; omdat er nog geen echte data beschikbaar is, is dit slechts een indicatie van hoe de CTR zal gaan veranderen.
AI een must bij zoekmachine optimalisatie
Naast het veranderende karakter van de zoekresultaten in Google dankzij AI, biedt AI ook mooie kansen voor de SEO-specialist. Zo is ook in 2024 AI onmisbaar in jouw SEO-strategie. Zet AI in voor onder andere:
- het zoekwoordonderzoek;
- het clusteren van zoekwoorden;
- content optimalisatie;
- meta titles en meta descriptions schrijven;
- data-analyse.
AI maakt je werk als SEO-specialist een stuk makkelijker en je kunt meer tijd besteden aan moeilijkere SEO-vraagstukken. Je kunt dus efficiënter met je tijd voor de klant aan de slag.
Zo kan content creatie soms een hele uitdaging zijn. Je kunt hierover brainstormen met collega’s, maar soms zijn je collega’s te druk met andere zaken bezig of wil je ze om een andere reden niet storen. Gebruik dan Chat GPT als collega en start een brainstormsessie met deze AI-robot. Ook een FAQ sectie is dankzij Chat GPT zo gemaakt.
TIP: Er zijn verschillende tools waarmee je jouw SEO kunt optimaliseren via Chat GPT. Kijk hier voor een lijst met GPT SEO AI tools.
2. E∙E∙A∙T
In het verlengde van de eerste trend in SEO van 2024, de SGE, is ook het komende jaar de EEAT een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Experience, Expertise, Authority en Trust, oftewel EEAT, zal ook in 2024 in aanzien blijven groeien in de ogen van Google. Deze trend zoals gestart in eerdere jaren zal zich verder blijven ontwikkelen het komende jaar. Daarnaast wil je met jouw website in de snippets van de SGE komen en ook daarbij is EEAT van groot belang.
Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen wat EEAT is en dat deze eigenlijk als een rode draad door jouw website moet lopen. Wat we daarmee bedoelen is dat EEAT effect heeft op de gehele website en daarmee dus op alle zoektermen. Het is belangrijk dat je weet dat Google het belangrijk vindt wie er achter de website staat. Je kunt dan ook alleen posities in Google verbeteren als je een goede reputatie online hebt, expertise toont, aantoonbare ervaring hebt en een expert bent in jouw vakgebied. Hoe kun je dit verbeteren?
TIP: Lees meer over EEAT in de guidelines van Google: https://static.googleusercontent.com/…
Experience – Ervaring
De E van Experience is de ‘E’ die als laatste is toegevoegd aan dit algoritme. Het is hierbij belangrijk dat jij laat zien dat je daadwerkelijk ervaring hebt met het product, de dienst of rondom de informatie die je geeft. De ervaring moet ‘first-hand-experience’ zijn en geschreven zijn, vanuit dat oogpunt.
TIP: Laat zien dat je ervaring hebt met het onderwerp waarover je schrijft, door bijvoorbeeld unieke relevante foto’s toe te voegen aan je teksten.
Expertise – Deskundigheid
De andere E in EEAT is die van Expertise. Laat zien dat je een expert bent binnen het vakgebied. Expertise of deskundigheid laat zien in hoeveel mate jij relevante kennis hebt over het onderwerp. Om jouw expertise als schrijver te beoordelen, kijkt Google naar de content zelf, maar beoordeelt Google ook jouw achtergrond. Wat is je opleiding, ervaring en wat zijn je eerdere publicaties over het onderwerp. Ook spelen het aantal jaren ervaring een rol. Hoe kun je dit nu toepassen in je teksten?
Ten eerste geldt ook hierbij: Creëer goede inhoudelijk kwalitatieve content. Zorg ervoor dat je teksten grondig onderzocht zijn, relevant, actueel en nauwkeurig. Daarnaast is het belangrijk dat je je expertise ook toont op je site, in je teksten, maar ook op bijvoorbeeld een Linkedin pagina. Publiceer ook regelmatig nieuwe content en deel je kennis op andere plekken, zoals Linkedin. Laat je expertise ook zien door middel van cases en recensies en reageer op vragen van bezoekers. Op die manier kan Google niet om jouw expertise heen.
TIP: Laat door middel van officiële bewijzen (bijvoorbeeld diploma’s, keurmerken of recensies) jouw mate van deskundigheid zien.
Authoritativeness – Autoriteit
De A in EEAT verwijst naar de term Authoritativeness, oftewel autoriteit. Het laat zien dat jij als schrijver een autoriteit bent binnen een bepaald vakgebied; je hebt een goede reputatie. Jij hebt verstand van een bepaald onderwerp. Een hogere autoriteit van je website kun je door middel van backlinks van gerenommeerde websites verkrijgen. Ook wanneer je publicaties op deze websites plaatst, kun je jouw autoriteit vergroten. Het is in ieder geval belangrijk dat je zorgt voor een sterk merk. Ook hierbij is kwalitatieve en goed onderbouwde content het belangrijkst.
Daarnaast kan een goed Topic cluster bijdragen aan een hogere autoriteitsscore. Door een overkoepelende pagina te maken over een bepaald onderwerp en van hieruit te linken van en naar andere onderwerp gerelateerde pagina’s, bouw je een sterk topic cluster en laat je zien dat jij verstand van het onderwerp hebt, oftewel een topic autoriteit bent.
Trustworthiness – Betrouwbaarheid
De laatste letter van EEAT staat voor Trustworthiness. Hoe betrouwbaar en geloofwaardig is de inhoud van je tekst en jij als schrijver? Het is voor de lezer dan ook belangrijk dat ze kunnen vertrouwen op de informatie die jij ze geeft. Hoe doe je dit? Als eerste is het belangrijk dat de informatie die jij geeft nauwkeurig en op feiten gebaseerd is. Maak hierbij ook gebruik van een bronvermelding en bewijsmateriaal om je informatie te ondersteunen. Geef eventueel referenties op.
Andere manieren om jouw lezers te overtuigen van de betrouwbaarheid van je site zijn:
- SSL-certificaat toevoegen
- Privacybeleid en algemene voorwaarden publiceren
- Gebruiksvriendelijk ontwerp van je site
- Recensies en reviews van klanten tonen
- Een goede klantenservice bieden
- Sociale bewijzen (samenwerkingen)
Het vergroten van je E∙E∙A∙T vereist geduld en doorzettingsvermogen. Door steeds weer hoogwaardige en betrouwbare content te creëren, kun je jezelf echt profileren als een expert in jouw vakgebied. Dit zal uiteindelijk leiden tot een verhoogde aanwezigheid in de zoekresultaten, aangezien mensen je zullen beschouwen als de go-to persoon in jouw branche.
TIP: Laat jezelf online zien. Laat zien dat jij een expert bent in het onderwerp, ook op Social Media, platforms, forums en op andere websites met een artikel bijvoorbeeld.
De lezer staat centraal
Waar het dit jaar ook al een belangrijk punt was in de SEO-wereld is ook in 2024 je bezoeker het belangrijkst voor Google. Google plaatst content dat optimaal aansluit bij de zoekintentie hoger in het zoekresultaat. Google wil daarbij de meest complete, meest kwalitatieve en inhoudelijk correcte inhoud tonen in de organische zoekresultaten. Zorg dus voor goede kwalitatieve content, waar de lezer ook echt wat aan heeft.
Naast een hoge kwaliteit, is de user-experience erg belangrijk voor je SEO. Google zal in de toekomst een goede bezoekerservaring nog beter gaan waarderen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan de Core Web Vitals van je website:
- Laadtijd (Largest Contentful Paint – LCP)
- Visuele stabiliteit tijdens het laden (Cumulative Layout Shift – CLS)
- Reactietijd (First Input Delay – FID)
Helpful content
In september 2023 lanceerde Google de September Helpful Content Update (https://developers.google.com/search/…). Hiermee wil Google betere zoekresultaten genereren en geloofwaardige content een hogere positie in de rankings geven. Het is hierbij belangrijk om People-first content te plaatsen op je website. Schrijf dus voor mensen en niet voor Google. Daarnaast noemt Google de update ook dat het belangrijk is dat het door mensen voor mensen geschreven is. Het zal ook voor Google steeds beter te detecteren zijn of de inhoud van de tekst geschreven is door AI. Content geschreven door mensen voor mensen, zal beter gaan ranken in Google. Ook in 2024 zal dit een belangrijk item blijven.
TIP: Controleer de helpfulness content van jouw website met deze tool in Chat GPT.
Core Web Vitals
De drie Core Web Vitals (LCP, CLS en FID) zijn de belangrijkste indicatoren die Google gebruikt om de gebruikerservaring op een website te meten. Het is dus belangrijk dat je website snel wordt ingeladen, zonder dat daarbij onverwachts elementen verschuiven, en dat de reactietijd van je site snel is.
Deze technische elementen zijn dus voor SEO erg belangrijk en aangezien er in 2024 weer een nieuwe update van de Core Web Vitals op de kalender staat, is het belangrijk om het in dit artikel over SEO-trends 2024 te noemen.
De update van Google zal deze keer van invloed zijn op de FID – first input delay. Waar Google eerst enkel keek naar de eerste klik en de vertraging hiertussen, zal Google na deze update rekening houden met alle interacties. De reactietijd wordt dus nog nauwkeuriger gemeten.
4. Het veranderende zoekgedrag
Zoekopdrachten worden steeds vaker op een andere manier gestart. Zo had je een paar jaar geleden de opmars van Voice Search, wat zich minder ontwikkeld heeft dan in eerste instantie verwacht werd. Nu zien we dat steeds meer mensen zoeken met behulp van Google Lens. Door een afbeelding te scannen en in te voeren, kun je eenvoudig zoeken naar een vergelijkbaar product. Een andere trend die we zeker gaan zien in 2024, is het starten van de zoekopdrachten in social media. Dit zal ook voor SEO het komende jaar steeds interessanter worden.
Social media als zoekmachine
Social media wordt steeds vaker als startpunt van een zoekopdracht gebruikt. Met name onder jongeren tussen de 10 en 25 jaar is TikTok zoekmachine nummer 1. Maar liefst 74% gebruikt TikTok als zoekmachine en hiervan verkiest de helft TikTok boven Google. Voor de online marketeers onder ons betekent dit dan ook dat we niet meer om social media heen kunnen.
Social media optimaliseren wordt in 2024 een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Het optimaliseren voor social media werkt net even anders dan bij het optimaliseren voor Google:
- Net als bij de optimalisatie voor Google, doe je bij social media optimalisatie ook een zoekwoordenonderzoek. Hierbij houd je uiteraard rekening met de doelgroep en de zoekintentie.
- Vergeet niet je profiel of bio te optimaliseren. Voeg hier ook enkele zoekwoorden aan toe die relevant zijn voor jouw dienst of product.
- Vergeet bij beeldmateriaal de alt-teksten niet in te vullen.
- Met hashtags (#) kun je zoekwoorden die relevant zijn voor jouw post toevoegen.
Naast deze algemene tips, zijn er per social media kanaal nog meer specifieke tips voor de optimalisatie. Lees meer over Social Search Strategie in het artikel op Frankwatching.
Short video’s en TikTok
De short video’s die het afgelopen jaar hun opmars wisten te maken in de zoekmachines, blijven. Het is, zeker op social media, onmisbaar geworden. Content creëren die in Google, maar ook op YouTube of TikTok scoort, biedt veel mogelijkheden voor ons als SEO-specialisten en online-marketeers. Ook video’s op YouTube en TikTok kun je optimaliseren voor SEO. Denk aan keywords toevoegen in de titel, beschrijving en tags, om zo meer zichtbaar te zijn voor Google. Daarnaast kun je, wanneer je een blog geschreven hebt, hier ook een video over maken. Door deze bij de blog te publiceren, zorg je voor meer content en ondersteuning van je blog.
TIP: Plaats je video niet rechtstreeks op je website, maar upload deze eerst op je YouTube kanaal en plaatse een embedded variant op je site. Zo wordt je website niet trager.
Zoeken met Google Lens
Ook Google Lens wordt steeds vaker als startpunt van een zoekopdracht gebruikt. Google Lens is dan ook dankzij de AI-technologie steeds beter geworden in het herkennen van foto’s en wordt voor meer dan 12 miljard visuele zoekopdrachten per maand wereldwijd gebruikt. Dat is de laatste twee jaar verviervoudigd. Ook in 2024 zal er nog meer gebruik gemaakt gaan worden van deze zoekfunctie van Google.
Ben je op zoek naar een bepaald product, maar weet je niet waar je dat kunt kopen? Dan maak je eenvoudig een foto die je invoert in Google en je krijgt direct verschillende resultaten. Of wil je meer informatie over een bepaald product? Ook dan maak je een foto met Google Lens en zoek je zo naar meer informatie.
Als SEO-specialist is het verstandig om in deze trend mee te gaan en ervoor te zorgen dat de afbeeldingen van jouw site goed geoptimaliseerd zijn. Naast de standaard optimalisatie, zoals je die voor je best practise SEO altijd meeneemt (bijvoorbeeld goede alt tekst en bestandsnaam), dien je ook de volgende punten mee te nemen bij je afbeelding-optimalisatie:
- Foto’s van goede kwaliteit en resolutie
- Metadata (EFIX) toevoegen aan de afbeeldingen
- Figcaption tags
- Structured data
5. Lokale SEO wordt steeds belangrijker
De laatste trend die we in 2024 terug gaan zien en ik hier bespreek, betreft lokale SEO. Ook in 2024 zal lokale SEO een belangrijke rol blijven spelen. De groei van mobiel zoeken neemt toe en daarbij ook de locatie-gebaseerde diensten. Het is dan ook enorm belangrijk voor bedrijven om je lokale SEO te optimaliseren. Met name kleinere lokale bedrijven, bedrijven waar regionale marketing belangrijk is en bedrijven die een lokale strategie toepassen zullen meer moeten focussen op hun lokale SEO.
Google Business Profile
Om je lokale SEO te optimaliseren is het ten eerste van groot belang dat je het Google Business Profile optimaliseert. Zorg dat je jouw bedrijfsprofiel claimt en vul deze zo volledig mogelijk in. Verzamel hierbij ook positieve reviews. Uit een onderzoek van Brightlocal blijkt dat bijna 90% van de mensen online reviews leest wanneer ze op zoek zijn naar een lokaal bedrijf. Reviews zijn dus van groot belang en dat vindt Google ook. Wil jij in de Local 3 pack vertoond worden, dan heb je reviews nodig.
Je kunt reviews op verschillende manieren verkrijgen:
- Vraag je tevreden klanten een review achter te laten.
- Plaats een link naar je Google Business Profile op je website
- Voeg een link naar je Google Business Profile toe aan e-mails naar klanten.
- Verstuur een e-mail enquête.
Probeer daarnaast ook te reageren op je reviews. Google geeft zelf ook aan dat het reageren op reviews een manier is om je lokale positie op Google te verbeteren.
TIP: Vergeet niet de openingstijden te veranderen van je bedrijfsprofiel wanneer je bijvoorbeeld afwijkende openingstijden hebt tijdens de feestdagen of evenementen. Zo voorkom je teleurgestelde bezoekers.
Lokale landingspagina’s
Naast een Google Business Profile, zijn lokale landingspagina’s een goed middel om je lokale vindbaarheid te vergroten. Zorg eerst voor een goed lokaal zoekwoordenonderzoek om exact te weten te komen waar je bedrijf op gevonden moet worden in de zoekresultaten. Zorg dat je zoekwoorden gerelateerd zijn aan je bedrijf, de producten die je aanbiedt of je bedrijfswerkzaamheden. Maak gebruik van korte zoektermen, maar zorg ook dat je longtail zoekwoorden meeneemt in je zoekwoordenonderzoek. Verwerk de zoektermen ook in de Meta title en Meta description, zoals je ook je andere pagina’s optimaliseert.
TIP: Gebruik de gratis Keyword Planner van Google om de juiste zoekwoorden te selecteren.
Door je lokale landingspagina’s goed te hebben staan en daarnaast ook je Google Business Profile compleet te hebben, moet het met jouw lokale SEO helemaal goed komen. En kun je van 2024 jouw jaar maken.
Conclusie
In 2024 zullen SEO-trends zich voornamelijk richten op de integratie van Kunstmatige Intelligentie (AI), met Google’s Search Generative Experience (SGE) die de manier waarop zoekopdrachten worden verwerkt en gepresenteerd transformeert. Belangrijk blijft de nadruk op E∙E∙A∙T (Experience, Expertise, Authority, Trust), waarbij websites moeten aantonen dat ze betrouwbaar en deskundig zijn. De gebruikerservaring krijgt prioriteit, met een focus op content die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Verder zullen alternatieve zoekmethoden zoals Google Lens en sociale mediaplatforms zoals TikTok een grotere rol spelen in SEO. Tot slot wordt lokale SEO steeds belangrijker, met name voor kleinere bedrijven en regionale marketing. SEO-specialisten moeten deze trends omarmen en hun strategieën hierop aanpassen om effectief te blijven in het digitale landschap van 2024.