247% stijging in omzet na Magento 2 SEO migratie Fotolijsten
Behaalde resultaten
Fotolijsten.nl is al jarenlang een grote speler in de lijstenmarkt. Dankzij investeringen in diverse online marketing kanalen, zoals zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en Google Ads, staan ze op veel concurrerende zoektermen bovenaan in Google. Fotolijsten.nl wordt hierdoor goed gevonden door hun doelgroep en ze behalen mooie resultaten via de webshop.
De Situatie
De webshop van Fotolijsten draaide al sinds 2010 op een Magento 1 webshop. Doordat ontwikkelingen op online gebied de afgelopen jaren razendsnel zijn gegaan was de techniek van de Magento 1 Webshop verouderd.
Daarnaast hebben er door de tijd heen veel verschillende handen aan de webshop gewerkt, waardoor de code en techniek rommelig en onoverzichtelijk zijn geworden. Als gevolg van de verouderde webshop zagen we dat fotolijsten.nl – ondanks goed geoptimaliseerde content en een sterke linkbuilding strategie, posities verloor in Google op belangrijke en concurrerende zoektermen.
Daarnaast is Magento 1 ‘end of live’, voor Fotolijsten.nl dus hoog tijd om over te stappen op een nieuw systeem: Magento 2.
Een Magento 2 webshop
De opvolger van Magento 1 is Magento 2. Magento is marktleider op het gebied van open-source ecommerce systemen. Ondanks dat het dezelfde naam draagt is het een totaal vernieuwd systeem.
Magento 2 ondersteunt de nieuwste technieken, is gebruiksvriendelijker, sneller en gebaseerd op mobiel wat tegenwoordig een van de belangrijkste apparaten is. Daarnaast is de beveiliging ook verbeterd en weer up to date.
De uitdaging
Fotolijsten.nl heeft in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan hun online marketing. De webshop is opgebouwd in duidelijke categorieën, de content in de webshop is geoptimaliseerd voor een optimale vindbaarheid in zoekmachines, de linkbuilding strategie is hier volledig op afgestemd en er draaiden verschillende Google Ads campagnes.
Alle tijd, moeite en investeringen die Fotolijsten.nl hierin heeft zitten, hebben geleid tot hoge posities in Google, een hoge domeinwaarde, een groot aantal maandelijkse webshop bezoekers en een mooie omzet. En dit wil je niet verliezen. Een grote uitdaging bij het migreren van een volledige webshop.
Het belang van een gestructureerde SEO-migratie
Helaas komt het vaak voor dat er een nieuwe webshop wordt gelanceerd waarbij veel aandacht is gegaan naar de uitstraling en gebruiksvriendelijkheid. Mooie nieuwe functionaliteiten, het ontwerp heeft een flinke upgrade gekregen en de techniek is vernieuwd.
Ondanks deze aandacht en moeite duiken de posities in Google, het aantal bezoekers en de omzet na lancering enorm naar beneden. Dit is dan meestal het gevolg van een niet juist uitgevoerde SEO-migratie. Dit wilden wij bij Fotolijsten.nl natuurlijk te allen tijde voorkomen!
Een goede SEO-migratie van een webshop is gestructureerd en houdt rekening met SEO factoren. Op deze manier is het voor Google duidelijk wat er gebeurt. Dit betekent dat alle content op de juiste manier moet worden overgezet van de oude naar de nieuwe webshop en aangepaste pagina’s/URL’s op de juiste manier worden doorverwezen.
Migratieplan opstellen
Een succesvolle SEO migratie valt of staat met de voorbereiding. Een migratieplan is dan ook het belangrijkste van de hele migratie.
-
1
Structuur in kaart brengenDe eerste stap in het migratieplan is om inzicht te krijgen in wat er precies gemigreerd moet worden naar het nieuwe systeem. Voor Fotolijsten.nl hebben we hiervoor de volledige structuur van de webshop – de homepage, alle categorieën en subcategorieën, de producten en alle overige pagina’s – in kaart gebracht.
-
2
Technische SEO scanNa het in kaart brengen van de webshopstructuur van Fotolijsten.nl en de prestaties, hebben we een uitgebreide technische SEO scan uitgevoerd. Deze scan geeft ons inzicht in de prestaties van Fotolijsten.nl op technische SEO factoren. Aanwezige fouten hebben we vóór de migratie hersteld.
-
3
Redirects mappenNadat we inzichtelijk hebben gemaakt wat er gemigreerd moet worden, hebben we voor Fotolijsten.nl bepaald waar alles naartoe gemigreerd moet worden. Hiervoor hebben we de redirects gemapt.
De migratie
In een tijdelijke development omgeving zorgen we er eerst voor dat de nieuwe webshop van Fotolijsten.nl helemaal naar behoren werkt, de performance goed is en er geen fouten in zitten.
Vervolgens hebben we alle content overgezet, rekening houdend met alle belangrijke SEO factoren. Met meerdere scans controleren we vervolgens of alle content goed is overgezet. Nadat dit helemaal goed is, hebben we alle redirects toegevoegd en de webshop meerdere malen uitgebreid gescand en geanalyseerd.
Na de scans weten we zeker dat alles goed werkt zetten we de nieuwe webshop van Fotolijsten.nl live. Na de livegang hebben we alle scans nog een keer uitgevoerd op de nieuwe webshop, om te controleren of alles nog steeds goed werkt. De webshop van fotolijsten.nl is succesvol gemigreerd.
Na de migratie
In de eerste maanden na een migratie hebben we de webshop heel goed in de gaten gehouden met Google Search Console, Google Analytics en onze SEO-tools om er zeker van te zijn dat alles goed gaat en eventueel bij te springen wanneer nodig.
Het resultaat
Al vrij snel na de migratie zagen we de eerste mooie resultaten. De belangrijkste zoektermen waar we de afgelopen tijd wat mee waren weggezakt schoten een stuk omhoog en de belangrijkste zoekterm ‘Fotolijsten’ steeg weer naar positie 1 in Google. Ook zagen we dat de bezoekers toe namen en dat de pagina’s per sessie en het conversiepercentage stegen.
Wanneer we de 3 maanden na de migratie vergelijken met de 3 maanden voor de migratie zien we al hele mooie resultaten. Een stijging van 24% in nieuwe gebruikers via Google en een stijging van 188% in omzet via Google.
Een stijging van 63% in nieuwe gebruikers via Google, een stijging van 96% in het conversiepercentage en een stijging van 247% in omzet vanuit organische bezoekers.
Dit terwijl deze vergelijking eigenlijk niet optimaal is. De webshop ging namelijk live in januari. In de maanden daarvoor hadden we natuurlijk Black Friday en Kerstmis. Dit zijn belangrijke tijden voor Fotolijsten.nl en de maanden daarop juist wat rustiger.
Vraag een gratis websitescan aan
Benieuwd waar je kansen liggen? Vraag dan gratis onze websitescan aan of maak vrijblijvend een afspraak.
- Meer websitebezoekers uit organisch zoekverkeer
- Systematische groei ondersteund door meetbare resultaten
- Een gepersonaliseerde content strategie die past bij jouw merk
- Snel aanpassen aan veranderende Google algoritme updates
- Maximale omzet uit je online advertentie budget
andere vraag?