Lokale ondernemer uit Drenthe op #1 in Google door heel Nederland
Behaalde resultaten
De situatie
Toen Walther Klomp in 2016 bij ons kwam om een huisstijl voor zijn eigen groenbedrijf te ontwikkelen, had hij niet gedacht zo succesvol te worden. Hij wilde een website en besloot na een half jaar opstarttijd, te investeren in SEO. De jaren daarvoor had hij ervaring opgedaan in de hoveniersbranche en met deze ervaring begon hij vol goede moed zijn eigen groenbedrijf. De Haan Media staat al vanaf het begin van zijn carrière aan zijn zijde. We gingen samen aan de slag met een nieuwe huisstijl en een website ontwerp.
De website Groentechniekklomp.nl is een goed werkende, gebruiksvriendelijke en responsive website, waar Walther erg blij mee was. Nadat de site online kwam, was hij al vrij snel overtuigd dat hij door middel van marketing zijn bedrijf moest promoten. Hij investeerde daarom in SEO.
SEO (Zoekmachine optimalisatie)
De nieuwe website Groentechniekklomp.nl trok nog geen bezoekers. Enkel familie en vrienden wisten de site te vinden. Dat is uiteraard niet vreemd, nieuwe websites worden immers niet direct door Google gevonden of geïndexeerd en de concurrentie onder de hoveniers is erg hoog, zeker in de omgeving (Drenthe) waar Groentechniek Klomp zich op richtte.
Om je website goed door Google gevonden te laten worden, is SEO een goede keuze. In dit geval werd eerst gekozen voor een lokale SEO-strategie. Doordat dit zo goed liep, werd Groentechniek Klomp in omgeving Drenthe al snel een begrip. Inmiddels wordt de website landelijk goed gevonden en is Gronetechniekklomp.nl op meer dan 350 relevante zoektermen op positie #1 terug te vinden in de zoekresultaten van Google..
De uitdaging
De hoveniersbranche kent een zeer concurrerende markt. Zeker in de omgeving waar Groentechniek Klomp zich wilde ontwikkelen. Groentechniekklomp.nl trok in het begin weinig tot geen organische bezoekers. Het doel was om via de website offerteaanvragen binnen te halen, zodat de site ook daadwerkelijk klanten op zou leveren.
De grootste uitdaging was om tussen al die lokale hoveniers te komen en er uiteindelijk bovenuit te steken. Walther besloot zich verder te specialiseren en zich met name te richten op boomverzorging. Hier gingen we ons met de zoekmachine optimalisatie dan ook op richten.
Lokale SEO-strategie voor Groentechniekklomp.nl
Om Groentechniekklomp.nl een goed converterende website te laten worden, was het belangrijk een goede SEO-strategie op te zetten. Omdat Walther zich in het begin met name wilde richten op boomverzorging klussen in een straal van 30 km rondom zijn woonplaats, kozen we voor een lokale SEO-strategie.
-
1
Doelen opstellenWe beginnen een nieuw SEO-traject altijd met een nul-meting. Zo kunnen we de vooruitgang correct meten. In een kennismakingsgesprek worden doelen vastgelegd en bespreken we de verwachtingen van de klant.
-
2
Concurrentieonderzoek en zoekwoorden opstellenWat doet de concurrentie? Hoe kunnen wij het beter gaan doen? Deze vragen hebben we ons gesteld en hiermee zijn we een concurrentieonderzoek gestart. We bekeken de lokale concurrentie en gingen aan de slag met een zoekwoordenonderzoek..
-
3
Menustructuur en homepagina focusOm bezoekers (en Google) direct de specialisatie van Groentechniek Klomp te tonen, werd de website anders ingericht dan de standaard hoveniers website. Zo lag de focus op de homepagina op de zoekterm ‘Boomverzorging’ en werd de menustructuur hier ook op aangepast.
-
4
Lokale landingspagina’sOm lokaal goed gevonden te worden in Google, zetten we een lokale landingspagina-structuur op. Elke week zou er een geoptimaliseerde lokale landingspagina geschreven worden. In deze eerste fase richtten we ons met name op de lokale zoektermen.
-
5
Google Business ProfileNaast de lokale landingspagina’s werd het Google Business Profile (destijds Google Mijn Bedrijf) geoptimaliseerd. Zo werd Groentechniek Klomp direct getoond bij gerelateerde zoekopdrachten in de regio.
-
6
Linkbuilding en autoriteit creërenOmdat het een lokale ondernemer betreft, is lokale vindbaarheid ontzettend belangrijk. Door het Google Business Profile in te richten, reviews te verzamelen en het regelmatig te updaten, wordt Salodak steeds vaker getoond in de Local 3-pack en weten klanten het bedrijf steeds beter te vinden.
-
7
Herzien en bijstellen strategieNa een paar jaar succesvolle lokale SEO, groeide Groentechniek Klomp uit tot een landelijk boomverzorgingsbedrijf. De offertes kwamen binnen vanuit alle delen van het land en we besloten de SEO-strategie te herzien. We gingen nu ook meer inzetten op de landelijke termen en plaatselijke landingspagina’s voor heel Nederland.
-
8
Blog strategieNaast de plaatselijke landingspagina’s op het gebied van boomverzorging, werd er ook een blog strategie opgezet. Aan de hand van topic clusters werden er blogs geschreven om deze onderwerpen nog meer te ondersteunen.
Resultaten SEO Groentechniekklomp.nl
De eerste jaren na de start van de zoekmachine optimalisatie werden er al hele mooie resultaten geboekt. Zo zagen we de dagelijkse organische bezoekers van de website in 2 jaar tijd van onder de 10 bezoekers naar gemiddeld 50 bezoekers per dag. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 200.
Dit aantal bezoekers van de website heeft Groentechniekklomp.nl te danken aan de SEO. Dankzij zoekmachine optimalisatie zijn er momenteel namelijk 386 nummer 1 posities in Google en is Groentechniekklomp.nl op maar liefst 821 relevante zoektermen in de top 3 van Google Search terug te vinden! Zo vind je Groentechniek Klomp op #1 met de term “Boomverzorging”, maar ook wanneer je zoekt op “Bomen snoeien”.
Deze bezoekers zorgen ook voor meer offerteaanvragen en conversies op de website. Na 1 jaar als ZZP’er moest Walther zijn bedrijf uitbreiden en nu komt er jaarlijks wel een werknemer bij, omdat ze de drukte niet aankunnen.
Bijna dagelijks ziet Walther momenteel wel een offerteaanvraag binnenkomen. Deze zijn afkomstig uit het hele land.
Vraag een gratis websitescan aan
Benieuwd waar je kansen liggen? Vraag dan gratis onze websitescan aan of maak vrijblijvend een afspraak.
- Meer websitebezoekers uit organisch zoekverkeer
- Systematische groei ondersteund door meetbare resultaten
- Een gepersonaliseerde content strategie die past bij jouw merk
- Snel aanpassen aan veranderende Google algoritme updates
- Maximale omzet uit je online advertentie budget
andere vraag?